
V prestižním ekonomickém magazínu Faei.cz vyšla aktuální analýza Pavla Lukeše, která se věnuje vývoji maloobchodních tržeb v Česku a jejich vlivu na celkový výkon ekonomiky. Nejnovější statistiky Českého statistického úřadu ukazují, že tržby v maloobchodu v březnu meziročně vzrostly o 3,4 % a meziměsíčně o 0,6 %. K růstu přispěl zejména prodej pohonných hmot, nepotravinářského zboží a online obchod. Spotřeba domácností tak letos představuje jeden z hlavních motorů ekonomického oživení.
Podle hlavního ekonoma Trinity Bank Lukáše Kovandy spotřebu táhnou především rostoucí reálné mzdy, které se pozvolna vracejí na předcovidovou úroveň. Podobně se vyjádřil i Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, který v analýze zdůrazňuje význam internetových obchodů jako tahouna růstu. „Spotřebitelská poptávka bude i letos klíčová. Navzdory obavám z inflace nebo nezaměstnanosti porostou tržby v maloobchodu slušným tempem,“ uvádí Čupr.
Ekonomové Komerční banky, PwC i Raiffeisenbank se shodují, že spotřeba domácností zůstane v letošním roce silná, a to nejen díky stabilizované inflaci a růstu mezd, ale i díky nižším cenám pohonných hmot či oživení trhu s automobily. Analýza tak potvrzuje, že domácí poptávka je klíčovým faktorem, který letos pomáhá české ekonomice růst – a to navzdory přetrvávajícím nejistotám na globální scéně.