
Zvyšte návštěvnost restaurace chytrou SEO strategií, díky které ji na internetu najdou domácí i přespolní hosté potřebující se dobře najíst a napít. Seznamte se s 11 praktickými technikami pro zvýšení viditelnosti podniku na webu a přilákání většího počtu hostů.
1. Stanovte plán a postup optimalizace
Ještě než začnete využívat různé nástroje, kanály a platformy, rozmyslete se, jak na SEO půjdete a co od něj očekáváte. Pomůže vám to o poznání rychleji rozjet hodnotný provoz na stránkách a také zredukovat počet možných konkurentů.
Úplně nejdřív si vymezte rajón, ve kterém chcete uspět. Nachází se v něm většina vašich zákazníků, ať už tady žijí, pracují nebo sem na kratší či delší čas přicestovali. Může to být čtvrť, město i celý region, to pokud je vaše nabídka v něčem opravdu mimořádná.
Následně zjistěte, jaká klíčová slova a fráze používá sorta vašich hostů při online hledání restaurace ve svém okolí. Pomůžou vám s tím nástroje pro analýzu klíčových slov jako Semrush, Ahrefs, Moz Pro i jiné.
Získané výrazy s různou úrovní konkurence pak seskupíte do několika tematických oddílů.
Nejhledanější obecné výrazy
Vůbec nejjednodušším klíčovým slovem pro vás je restaurace, jenže jde o velmi obecný výraz s vysokou konkurencí. O něco lépe je na tom restaurace v Plzni, ale Plzeň je dost rozlehlá a konkurence pořád velká.
Když tyto výrazy ”proženete” nástrojem na průzkum klíčových slov, ve kterém si nastavíte svou geografickou polohu, získáte přehled o tom, v jaké podobě je hledají vaši zájmoví uživatelé. K těmto výsledkům pak můžete přidat i další obecná slova související přímo s podnikem.
Nezapomeňte na fráze pro hlasové vyhledávání, které právě vaši možní hosté používají ve velkém. Tady vám jako základ poslouží třeba spojení restaurace v mém okolí. Úspěch takových vyhledávacích dotazů pak závisí na nastavení polohy a kontextu vyhledávače, aby se restaurace zobrazila relevantnímu hledajícímu, o něhož máte zájem.
Konkrétní zaměření restaurace
Do další úrovně klíčových slov spadají specifika určující typ a kategorii podniku. Může to být venkovní restaurace, pivovarská restaurace, ale také pizzerie a celá řada výrazů souvisejících s kuchyní i dalšími jedinečnostmi provozu.
Když nevíte, do jaké kategorie se zařadit, a jaká slova použít, napoví vám Mapy Google, TripAdvisor nebo Yelp.
Cílení se značkou
I když se vaše restaurace jmenuje jako žádná jiná, nemusí být samozřejmé, že se ve vyhledávání hned ocitnete na první pozici. Zjistěte, kolik potenciálních zákazníků hledá podnik podle jména, a údaje porovnejte s vyhledáváním ve dvou předchozích vyšších úrovních.
Postarejte se o to, aby na vašem webu nechyběly rezervační formuláře, odkazy na sociální sítě ani kontaktní údaje, díky kterým získáte hodnotnější návštěvníky rovnou uvažující o tom, že půjdou k vám.
Když budete mít posbíraná a rozdělená nejvíce hledaná klíčová slova spolu s objemy jejich vyhledávání, zúžíte svou pozornost na ty fráze, které budou pro restauraci přínosné jak na vysoké úrovni, tak na úrovni kategorie i značky.
Díky pokrytí všech těchto úrovní zjistíte, jak a co měřit, a podle výsledků vyladíte obsah webu.
2. Ovládněte místní vyhledávání
Chcete-li uspět a být vidět v rámci místa a lokality, zajistěte, aby všechny záznamy o vašem podniku v nejdůležitějších místních vyhledávacích službách byly aktuální, standardizované a souhlasily se skutečností.
Jsou to zejména informace v adresářích vyhledávačů, na sociálních sítích a na různých oborových webech.
Nezbytným základem pro místní optimalizaci jsou takzvané informace NAP (jméno, adresa a telefon) shodné ve všech využitých zdrojích dat.
Rozpoznat přínosné adresáře a externí zdroje dat pro aktualizaci údajů vám pomohou nástroje Moz Local nebo Yext a najdete jich ještě mnohem více.
Dál se pak můžete zabývat přidáváním a laděním informací o podniku a jeho zaměření, tak aby souhlasily se zaměřením vašich klíčových slov.
Postupujte podle důležitosti a významu jednotlivých adresářů. Začněte u firemního profilu Google a skončete u lokálních zdrojů zaměřených na stravování, což mohou být weby prezentující polední menu regionálních podniků a mnohé další. Některé z nich vám mohou připadat bezvýznamné, ale každý firemní zápis se počítá.
Nezapomeňte tyto údaje pravidelně kontrolovat, aktualizovat (fotky, akce, novinky) a sledovat zapojení uživatelů. Takto zlepšíte svoji online viditelnost přesně tam, kde potřebujete.
3. Oslovte hosty na sociálních sítích
Přestože se o přímém vlivu sociálních sítí na SEO sáhodlouze diskutuje, jedno je jisté. Aktivita na těchto kanálech dokáže přivést hodnotné zákazníky na váš web a ještě lépe rovnou do restaurace.
Sociální média jsou důležitým kontaktním bodem na cestě ke získání zákazníka. Díky nim předem ví, co u vás může čekat, a má tak snadnější rozhodování.
Když jste viditelní a populární na sociálních sítích, odráží se to obvykle i v organickém vyhledávání, protože máte dobrý obsah, spoustu zapojených uživatelů a velkou oblíbenost. Což jsou důležité faktory pro SEO z pohledu relevance, důvěryhodnosti i autority.
Vytvořte si obsahový plán pro sociální platformy a začněte jej naplňovat.
Buďte připravení pohotově reagovat a odpovídat na dotazy sledujících. Vaše online komunikace má velký vliv na to, jak vás potenciální hosté vnímají a jestli se rozhodnou u vás utratit své peníze.
Získejte loajální publikum, zapojte sledující do akce a přimějte je k tomu, aby sdílením vašich příspěvků šířili dobré jméno podniku. Čím víc budete mít příznivců, tím víc se jich dostane na váš ústřední web a SEO restaurace bude jen vzkvétat.
4. Využívejte hodnocení a recenze
Hodnocení hostů s vlastním jedinečným zážitkem z vašeho podniku je nedílnou součástí marketingové taktiky na sociálních sítích, ale návštěvnost webu dokáže podpořit i ve výsledcích vyhledávání.
Při správném značení strukturovaných dat se mohou vaše recenze zobrazovat v rozšířených výsledcích SERP a dávat tak hledajícím další podnět ke kliknutí právě na web vaší restaurace.
Když máte málo recenzí vyzdvihujících kvality podniku, použijte taktiku ke získání co největšího počtu hodnocení zvyšujících vaše skóre. Až poté implementujte kód přenášející je do SERP.
5. Vytvořte unikátní poutavý obsah
Provozujete-li jednu restauraci s vlastním jménem a know-how, budete mít při její online propagaci jednodušší práci, než když jste součástí nějaké skupiny nebo frančízového řetězce.
Své konkurenty můžete převálcovat originálním, poutavým a užitečným obsahem webu, jaký nikdo z nich nemá.
Unikátní obsah s vysokou hodnotou pro vaše budoucí hosty zajistí lepší hodnocení, širší povědomí o podniku a jeho spřízněnost se zákazníky.
Uvědomte si, že webový obsah není jenom copywriting a text. Bezbřehé možností pro prezentaci dění v restauraci skýtají také videa, fotografie nebo grafiky. Popusťte uzdu své kreativitě, tvořte poutavý obsah a pravidelně jej obměňujte.
Potěšíte i vyhledávací roboty sledující vedle klíčových slov také kontext celého webu a získáte plno zajímavého materiálu, který vaši konkurenti nemají.
Podělte se s návštěvníky webu o příběh podniku. Sídlíte-li ve starobylé budově, přidejte něco o její historii. Ale především se pochlubte tím, co umíte a děláte.
Zveřejněte detaily o vzniku menu, používaných surovinách i jejich dodavatelích nebo vývoji svých receptur. Zapojte přesvědčivé argumenty vysvětlující, proč je právě vaše svíčková nejlepší v dalekém okolí.
6. Myslete na místní prostředí
Výhodu opět bude mít ten, kdo má restauraci na jednom místě. Na základě rozhodnutí o cílení na vaši zájmovou oblast zajistěte, aby uživatelé i vyhledávače měli dostatek podnětů a informací o tom, kde přesně se restaurace nachází, a jak se k ní dostat.
Vyhledávací roboti ani návštěvníci občas nemusí rozumět slangovým názvům městských částí nebo oblastí. Pomozte vyladěným obsahem nejen domácím, ale i přespolním, aby rychle zjistili, kde vás najdou.
Místní pojmenování může být při nesprávné formulaci zavádějící, proto uvažujte o tom, jak s ním Google ve vyhledávání bude nakládat. Pečlivým přístupem zabráníte rozplynutí vyhledávání do příliš rozsáhlé geografické oblasti bez přínosu nových zákazníků.
7. Nezapomeňte na technické SEO stránek
Neberte na lehkou váhu základní technické náležitosti webu. Nezbytná je především indexace stránek zajišťující jejich viditelnost a pak také optimalizace pro správné hodnocení obsahu.
Pokud stavíte web ”na zelené louce”, věnujte se nejdříve těmto technickým aspektům webu a teprve až budou v pořádku, začněte s dalším rozvíjením SEO strategie.
Pro řádnou indexaci a procházení stránek potřebujete mít v pořádku soubory robots.txt a Sitemap XML. Službu Google Search Console nastavte tak, aby odhalovala případné chyby.
Prověřte on-page SEO, a to hlavně jedinečné URL adresy stránek odpovídající záměrům klíčových slov. Dále metatagy jako titulky a popisky, copywriting nebo alt texty u obrázků.
Vypadá to jako spousta práce, ale když začnete u hlavní stránky a budete postupně pokračovat od těch nejvýznamnějších až po ty méně důležité, podaří se vám časem perfektně optimalizovat celý web.
8. Zaměřte se na mobily
Větší než velká část vyhledávání a následných návštěv restauračních webových stránek pochází z mobilních zařízení.
Roboti prověřují mobilní verze webů, aby lépe porozuměli obsahu v kontextu. Jestli chcete být vidět, je naprosto nezbytné, aby vaše stránky byly responzivní nebo přinejmenším úspěšně otestované pro provoz na mobilech.
Myslete na to, že lidé hledající v mobilním telefonu nejbližší restauraci potřebují vaši nabídku vidět hned bez zbytečného zdržování, jinak nepřijdou.
Zajistěte co nejrychlejší načítání stránek a co nejpříjemnější mobilní zážitek pro návštěvníky webu.
9. Založte schéma Restaurace
Další cestou k přilákání hostů do restaurace je využití strukturovaných dat. Když pomocí značkování obsahu a schémat nabídnete vyhledávačům jasné informace o tom, kdo jste, kde sídlíte a jaký je váš podnik, výrazně tím zvyšujete své šance na kliknutí v SERP.
Strukturovaná data jsou pro váš web naprostou nutností, pokud své služby nabízíte na exponovaném místě s velkou okolní konkurencí.
Ke zvládnutí tohoto úkolu budete potřebovat vývojáře, příslušné funkce platforem webových stránek nebo redakční systém s možností značkování či instalovaným pluginem.
10. Měřte a vyhodnocujte data
Když už do něčeho investujete čas a energii, měli byste vidět, že to neděláte pro nic za nic a vaše úsilí má smysl.
Což poznáte jedině pomocí pečlivého měření výkonu SEO. Chcete přece vědět, na jaké prvky na stránkách návštěvníci reagují, kde se zapojí, a které z provedených kroků vykazují největší návratnost.
Sledujte metriky viditelnosti webu, zapojení a konverzí tak hluboko, jak jen můžete. Nastavte si splnitelné cíle a průběžně kontrolujte, jestli k nim opravdu směřujete.
11. Poznejte možnosti umělé inteligence
Díky zapojení umělé inteligence do SEO pro restauraci získáte nové náhledy, nápady i inspiraci. Můžete ji využít pro tvorbu či škálování obsahu a k mnoha dalším činnostem vedoucím k větší viditelnosti podniku.
Postupujte ovšem opatrně a nenechte si AI přerůst přes hlavu. Vygenerované výsledky jsou velmi obecné a v řadě případů kostrbaté i nepřesné a návštěvník stránky zanedlouho pozná, že je nevytvořil živý člověk. Což v jeho očích okamžitě sníží důvěru ve vaše schopnosti.
Používejte umělou inteligenci jen jako podporu svých vlastních myšlenek či rozhodnutí a jako pomoc při snaze o větší efektivitu.
SEO pro restauraci: Viditelnost a návštěvnost
Optimalizace pro restaurační provoz je jedinečná a ve své podstatě zábavná výzva.
Ovšem jen tehdy, když si na ni najdete čas, budete dodržovat strategii a podle měření vylepšovat své taktiky. Pak se dočkáte plného lokálu spokojených zákazníků a tržby půjdou nahoru.
Přetáhněte hosty svým konkurentům v okolí díky pečlivě vyladěnému webu, který je vidět.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com