Co v článku najdete
Přemýšlíte nad tím, že byste kvůli větší kontrole, snížení závislosti a zlepšení optimalizace pro vyhledávače umisťovali svá videa přímo na svůj vlastní webový server? Vaše myšlenky se neubírají úplně špatným směrem, jenže realita je mnohem komplikovanější. V tomto článku se dozvíte, proč to nedělat, a jaké máte jiné (efektivnější) možnosti.
Složitosti a náklady na hostování videa
Spousta majitelů a provozovatelů webů si myslí, že stačí jednoduše nahrát soubor s videem na webový server a poté jej vložit na stránku, aby se na něj návštěvníci mohli podívat. Tak snadné to ale rozhodně není.
Přestože moderní systémy pro správu obsahu, jako je třeba WordPress, technicky umožňují interní hostování videí, toto přímočaré řešení záhy naráží na technické, finanční a strategické překážky, které většina online podnikatelů a obchodníků podceňuje.
Video nejsou obrázky nebo dokumenty. Jde o mnohem složitější záležitost, která zabírá kapacity serveru, snižuje uživatelský komfort a představuje potenciální rizika, která mohou růst s tím, jak váš videoobsah získává na popularitě. Nejde jen o samotné přehrávání snímků. Kódování, streamování, šířka pásma, odezva nebo analýza dat - to všechno vám musí bezvadně fungovat napříč zařízeními, prohlížeči i regiony.
Pokuta za překročení šířky pásma
Video zatěžuje šířku pásma. Na rozdíl od zobrazování statických obrázků na webu vyžaduje přehrávání kvalitního videa trvalou a vysokou propustnost sítě. Jakmile vaše video zaznamená byť jen malý úspěch nebo se dokonce stane virálním, můžete rychle překročit nastavené limity šířky pásma serveru.
Sdílená hostingová prostředí vás budou brzdit a VPS nebo dedikované servery vám budou za překročení limitu účtovat vysoké poplatky. A co hůř, diváky při sledování vašich spotů víc naštvete, než potěšíte. Přehrávání se bude "sekat", načítat do vyrovnávací paměti nebo úplně selhávat.
Přizpůsobení pro zařízení a připojení
Moderní platformy pro hosting videa umí automaticky upravovat kvalitu videa podle objemu datového toku. V reálném čase rozpoznají zařízení, velikost obrazovky i rychlost připojení a poskytují optimální verzi videa odpovídající daným parametrům.
Při hostování videí svépomocí to všechno budete muset zajistit sami. Potřebujete zapojit nástroje pro kódování, detekci síly připojení a vytváření více verzí každého videa, což představuje nemalé a přitom zbytečné náklady.
Pokrok videopřehrávačů
Dnešní přehrávače videí na webu už dávno nejsou jen o tom, že divák zmáčkne tlačítko play a kouká. Vyspěly do mocných marketingových nástrojů a užitečných rozhraní pro sběr cenných dat. Umí značit úseky i s jejich popisky, ukazují textové přepisy, nabízejí formuláře, zobrazují titulky a ovládají několik jazyků. Poskytují cenné údaje pro analytiku a můžete si je přizpůsobit podle vlastního brandingu.
Některé z těchto funkcí si určitě poskládáte "na koleni" prostřednictvím různých knihoven a přehrávačů s otevřeným zdrojovým kódem. Jejich průběžná a neustálá údržba ale časem začne citelně vysávat vaše zdroje. Přestanete stíhat jiné důležité činnosti, protože vás na plný úvazek zaměstná vaše "videoplatforma".
Sledování videa napříč platformami
Jestli lidé vaše videa sdílejí a vkládají na jiné stránky (což by měli, pokud jsou kvalitní a poutavá), bude vás zajímat, kde a jak se jim daří. Hostingové platformy vám poskytnou kompletní analytická data: kdo a kdy se na vaše videa díval, jak dlouho vydržel, ve které minutě odešel a jestli kliknul na vaši výzvu k akci.
Nebo můžete vytvořit vlastní systém pro sběr, analýzu a vizualizaci dat o svých videích napříč online prostorem. Programátoři se zhroutí, protože na něco takového nejsou v naprosté většině případů kapacitně vůbec připravení.
Optimalizace pro vyhledávače (SEO)
Umístění videí na webové stránky celkovému výkonu SEO bezesporu prospěje, ale jeho hostování na vlastním serveru už tolik ne. Nejpoužívanější vyhledávače jsou navržené pro efektivní rozpoznávání a hodnocení videí především z platforem YouTube a Vimeo. Ty disponují rozšířenými výsledky (rich snippets), náhledy miniatur a automaticky generovanými přepisy.
Samozřejmě, že to jde i "doma". Optimalizujete svá vlastní hostovaná videa pomocí schema markup a ručně psaných přepisů. Co na tom, že budete vždycky o krok, ale spíše o dva zpátky oproti platformám, které jsou hluboce propojené s ekosystémem Google.
Náhlý růst a údržba systému
Hosting videa představuje neustálou a trvalou technickou službu. Překódování, zabezpečené doručování (HTTPS), generování miniatur, podpora titulků, optimalizace úložiště, distribuce sítí pro doručování obsahu (CDN)…to vše a ještě mnohé další nejsou jen jednorázové činnosti. Nemůžete je nastavit a dál se o ně nestarat.
S každým novým mobilním operačním systémem, s každou aktualizací prohlížečů i omezením šířky pásma se na vás valí nové a nové výzvy, se kterými se musíte vypořádat. Není to jako nahrání statického "bezproblémového" obrázku. Videopřehrávač je živá, neustále se vyvíjející entita. Jestli chcete sami nést odpovědnost za to, že se bleskově sdílené populární video spolehlivě dostane ke všem uživatelům, kteří jej zrovna teď chtějí vidět, tak směle do toho.
Může vlastní hostování videí dávat smysl?
Najdou se specifické případy, ve kterých se dá self-hosting ospravedlnit.
- Podnikové platformy a intranet: Důvěrný obsah zůstává od veřejného prostoru oddělený bezpečnostní bránou (firewall).
- Aplikace s citlivými údaji: V oborech jako zdravotnictví, právo nebo finance je obvykle využívání služeb třetích stran výslovně zakázáno.
- Izolovaná prostředí: Vojenské základny, nemocnice nebo velké výrobní závody si nemohou dovolit sdílet svá data ani ve formě videí prostřednictvím jiných platforem.
Jinak je samoobslužný hosting pro 99 % firem v online prostoru včetně těch, které mají vlastní inženýrské týmy, jen ztrátou času a zbytečným zdržováním od soustředění na samotnou existenci a rozvoj značky.
Na kterých platformách hostovat video?
Vyberte si z přehledu osvědčených profesionálních řešení pro externí hosting videí takové, které nejvíce ladí s vašimi záměry a cíli.
- YouTube: Sociální síť YouTube je dnes druhým největším a nejpoužívanějším vyhledávačem na světě, navíc plně propojeným s tím prvním, tedy s Google. Video hosting na tomto kanálu znamená snadnou viditelnost, obrovský dosah a také přizpůsobení optimalizaci pro vyhledávače. Možnosti brandingu a souvisejících videí sice mohou být omezené, na druhou stranu je vložení videí z YouTube na web snadné a bezplatné a perfektně se hodí pro zvyšování povědomí o vaší značce mezi lidmi.
- Vimeo: Platforma Vimeo využívaná tvůrci a profesionály, kteří potřebují mít větší kontrolu nad přehrávačem a svou prezentací, se těší poměrně velké popularitě i v České republice. Je to díky tomu, že přehrávání videí neruší žádné reklamy, branding si přizpůsobíte podle svých představ a poskytuje také o poznání lepší ochranu osobních údajů než YouTube. Hodí se pro komerční weby, agentury nebo portfolia vyžadující čistou prezentaci.
- Wistia: Wistia je marketingová videoplatforma zaměřená na online podnikání. Efektivně ji sladíte s prodejním trychtýřem, e-mailovými kampaněmi i analytickými nástroji. Obsahuje množství užitečných funkcí pro správu videí, dá se propojit se CRM a poskytuje tepelné mapy i kódy videonahrávek optimalizované pro vyhledávače. Má také krabičku na mýdlo, neboli vylepšení Soapbox, pomocí kterého můžete urychleně nahrávat a odesílat přizpůsobená brandová videa.
- Brightcove: Komplexní a ne zrovna levné řešení Brightcove je určené obřím korporacím a největším hráčům na trhu. Zvládá ohromné obsahové knihovny a spolehlivou distribuci videí po celém světě, sofistikovanými metodami vydělává peníze, doručuje videa přes internet až k divákům a můžete jej v mnohem větším měřítku než u Wistie propojit s interními podnikovými systémy. Pro malé a střední podniky je to mooc naddimenzované, ale pro mediální společnosti, univerzity nebo velké podnikové značka ideální.
- Bunny Stream: Bunny Stream poskytuje bleskově rychlé globální doručování s plně integrovanou sadou technologií včetně kódování, úložiště, zabezpečení a přizpůsobitelného přehrávače, a to za zlomek ceny oproti tradičním poskytovatelům hostingu. Platforma nevyžaduje propojení více služeb, zjednodušuje pracovní postup, poskytuje okamžitou škálovatelnost i vestavěné DRM (ochranu digitálních práv). Nepožaduje žádné skryté poplatky za překódování nebo za přehrávání.
- Cloudflare Stream: Službu Cloudflare Stream využijí především technické týmy, které potřebují flexibilní infrastrukturu s minimálními nároky. Jedná se o škálovatelný model platby podle použití, nabízející přístup zaměřený na API, automatické kódování a doručování prostřednictvím CDN od Cloudflare. Což je ideální pro SaaS produkty nebo vývojáře, kteří chtějí vytvářet vlastní funkce pro video.
- Mux: Mux je něco jako Twilio pro video. Hodí se pro vývojáře, kteří chtějí videa integrovat do vlastních aplikací. Zvládá kódování, ukládání, přehrávání a analýzu prostřednictvím jednoduchých API. Ocení je tvůrci aplikací, startupy a kdokoliv, kdo potřebuje plnou kontrolu bez toho, že by musel znovu vynalézat celou infrastrukturu.
Zaměřte se na to, co je důležité
Video v moderním marketingu není volba, ale nutnost. Budování vlastní infrastruktury pro hostování, streamování a analýzu videa ovšem pro většinu firem představuje značné náklady a odvedení pozornosti od podstatných věcí. Můžete být technicky zdatní, ale téměř jistě vás vždycky budou předhánět platformy zaměřené na řešení těchto problémů ve velkém měřítku.
Nechte hosting videa na odbornících a vy se soustřeďte na svůj příběh.
Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: AI, pixabay.com