Co v článku najdete
- Přednosti inzerce na síti Facebook
- Kde se nástroj nachází
- Jak číst zprávu o překrytí publika?
- Proč je překrývání publika ve Facebook Ads špatné
- Jak využít nástroj pro překrývání publika a utrácet efektivně
- Omezení nástroje Facebook Ads pro překrývání publika
- Nástroj pro překrývání publika vám pomůže k informovanějším rozhodnutím
Pakliže investujete do placené reklamy v rámci Facebook Ads, měli byste mít jistotu, že se vaše reklamy v automatickém systému navzájem "nepožírají" a vy tak nevyhazujete peníze oknem. Naučte se pracovat s nástrojem pro překrývání publika, pomocí kterého zajistíte zobrazování svých sdělení na zákaznické cestě správným lidem ve správnou chvíli.
Přednosti inzerce na síti Facebook
Reklama na sociální platformě Facebook (Meta) je báječná v tom, že prostřednictvím jednotlivých kampaní obsáhnete celý prodejní trychtýř. Můžete zachytávat zájmové uživatele, seznamovat je se svou značkou, pečovat o ně v průběhu cesty a vše dovést k úspěšnému prodeji. Proto Facebook mnoho inzerentů využívá vedle Google jako svůj druhý hlavní reklamní kanál.
Problém je v tom, že publikum se zde poměrně často překrývá a vaše vlastní reklamy si tak v aukci navzájem zbytečně šponují ceny. Funkce, která tomu zabrání, sice není úplně všespásná, ovšem dokáže případné souběžné kampaně vylučovat. Navíc vám umožňuje mnohem detailnější srovnávání složení vašich cílových skupin.
Kde se nástroj nachází
Pomocníka na překrývání publika nenajdete v základním rozhraní správce kampaní. Musíte jít do Správce publika Facebook Ads, který se vám zobrazí buď v kratším seznamu na levé straně, nebo v delším seznamu v pravém sloupci aplikace, podle toho, kdy jste jej otevřeli naposled.
Ve správci publika to pak bude trošku složitější. Zaškrtnete políčka vedle publik, která chcete porovnávat, a poté se nahoře objeví řada tlačítek. Kliknete na to se třemi tečkami a z rozbalovací nabídky vyberete Zobrazit Překrytí Publika.
Jak číst zprávu o překrytí publika?
Zobrazení překrytí má dvě části. V té horní se nachází první cílová skupina, u které jste zaškrtli zmíněné políčko, a je nazvaná Vybrané publikum. Vidíte její velikost (počet členů) a grafické znázornění plným kruhem, který je vždy celistvý, protože se jedná jen o jedno publikum.
Ve spodní části je umístěno druhé, Porovnávací publikum. Pod jeho názvem stejně jako nahoře vidíte celkový počet uživatelů a uprostřed máte takzvaný Wennův diagram znázorňující, jak se toto publikum překrývá s publikem vybraným. Dále je zde údaj o počtu lidí spadajících do obou skupin a procentuálně vyjádřená část vybraného publika, která se překrývá s publikem porovnávacím.
Proč je překrývání publika ve Facebook Ads špatné
Ve své podstatě nepředstavuje překrývání publika až takové neštěstí, protože když budete cílit na vybranou skupinu uživatelů, která je pro vás opravdu hodnotná, a budete se snažit oslovovat ji různými způsoby, tak k nějakému překrytí zákonitě vždycky dojde. Problém je, jakmile začnete jenom cílit a na překrývání přestanete brát ohled.
Pokud uživatelé ve vašich publikách vyhovují podmínkám více různých reklamních sad nebo kampaní, mohou se jim zobrazovat reklamy z každého takového umístění. A protože reklamní rozpočet v rámci Facebook Ads můžete řídit buď na úrovni reklamní sady nebo kampaně, snadno se vám stane, že utrácíte své marketingové prostředky za stejné uživatele oslovované prostřednictvím několika kampaní či sestav.
Jak využít nástroj pro překrývání publika a utrácet efektivně
Poměrně často vzniká situace, kdy jsou téměř všichni členové menšího publika (návštěvníci produktové stránky za posledních 7 dnů) také součástí většího publika (návštěvníci vašeho webu za posledních 30 dnů). Budete-li cílit na obě publika bez nastavených parametrů vyloučení, cílíte na menší publikum prostřednictvím obou kampaní, ve kterých se pro ně spouští reklamy.
Tím pádem utrácíte peníze na dvou různých místech. Jestli se tomu chcete vyhnout, vyzkoušejte tři základní taktiky optimalizace strategie cílení reklam na Facebooku.
Nezaměřujte se na menší publikum
První možností je, menší publikum z cílení jednoduše vynechat. Když uživatele v menším seznamu "obětujete" a cílit na ně nebudete, problém je vyřešený.
Zacilte na obě publika společně stejnou reklamní sadou
Když budete cílit na obě publika ve stejné reklamní sadě, rozpočet pro aukce přidělený jejím členům pochází ze stejného fondu. Systém vidí jednoho uživatele a dá mu vždy jen jednu reklamu z této sady, tím pádem vám nehrozí utrácení za stejného uživatele na více místech a vyhnete se hlavní kolizi.
Smysluplně vylučujte
Poslední strategií je cílení pomocí vyloučení konkrétních publik. Při jejím využití však musíte být obezřetní a vylučovat pouze jednu z možností, abyste měli jistotu, že jste nevyloučili i tu část, která se překrývá.
V těchto případech je lepší cílit na větší publikum a to menší vyloučit. Pro ně následně připravíte samostatnou reklamní sadu cílenou pouze na toto menší publikum. Z té už nikoho vylučovat nemusíte, protože vyloučené menší publikum už se teď s tím větším nepřekrývá.
Uživatelům nacházejícím se v obou publikách by se v tomto případě zobrazovala pouze reklamní sada pro menší publikum a z většího by byli vyloučeni. Tak zajistíte pro každého jen jednu sadu.
Omezení nástroje Facebook Ads pro překrývání publika
Jak bylo už na začátku řečeno, nástroj není všespásný a má svá jistá omezení. Můžete jej sice použít na jakýkoliv typ publika, který vytvoříte (podobná publika, seznamy zákazníků, uložená publika) ale pouze v případě, že mají minimálně 10 000 členů registrovaných v Centru účtů Meta. Bude-li jedno publikum menší, překrytí se nezobrazí.
A nezobrazí se ani v případě, že obě publika sice mají přes 10 tisíc uživatelů, ale počet těch, co se překrývají, je menší než 1 000. S početnějšími publiky tento problém samozřejmě odpadá.
Což může být poněkud frustrující. Když používáte menší publika, na která cílíte velmi specificky, bez poznatků o překrývání se nikdy přesně nedozvíte, kolik lidí se nachází v obou (více) publikách. Berte to však z té lepší stránky a využívejte předchozí taktiky pro cílení cílení, zabraňující překrývání. Nebudete sice znát skutečnou míru překrývání, ale díky vyloučení zúžíte cílové skupiny podle potřeby.
Nástroj pro překrývání publika vám pomůže k informovanějším rozhodnutím
Až budete příště sestavovat reklamní kampaně v rámci Facebook Ads, nezapomeňte využít nástroj pro překrývání publika a zkontrolovat, kde hrozí utrácení dvojnásobného množství peněz kvůli oslovování stejných uživatelů. Tvořte moudře strategii vzájemně se vylučujících cílů a šetřete marketingové prostředky na další aktivity.
Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: AI, pixabay.com