Současnou dobu pravděpodobně historikové v budoucnosti označí jako dobu sociálních sítí. Spotřebitelé, zejména mladší ročníky, tráví na sociálních sítích mnohem více času, než konzumací starších médií jako je tisk, rozhlas nebo i televize. Mileniálové a generace Z mají také tendenci chovat nedůvěru k velkým institucím a masovému marketingu. Klasické formy reklamy na ně působí méně než na starší publikum a pokud je chcete proměnit ve své zákazníky, musíte zvolit odlišný postup.
Jak můžete oslovit obrovskou skupinu lidí? Jednou z odpovědí je influencer marketing. Využitím obsahu sociálních médií k šíření organických doporučení od důvěryhodných osobností dokážete oslovit naráz obrovské množství lidí, navíc takovým způsobem, kterému vaši potenciální zákazníci snáze uvěří.
Pojďme se podívat na podstatu influencer marketingu, posoudit, zda je pro vás vhodný, a ukázat si jak najít vhodného partnera, který bude propagovat vaši značku.
Úvod do influencer marketingu
"Influencer" je pojem, který obecně označuje kohokoli se značným počtem sledujících na sociálních sítích. Většinou tito sledující sdílejí určitý zájem, kvůli kterému daného influencera sledují.
"Influencer marketing" je jednoduše spolupráce s takovým influencerem za účelem doručení vašeho obchodního sdělení, nebo podstatných informací o vaší značce jeho rozsáhlému a oddanému publiku, které hltá každé influencerovo slovo.
V optimálním případě je tento přístup hybridem mezi využitím celebrit v reklamě a osobním doporučením: Influencer je pro své fanoušky jako rocková hvězda, kterou mají tendenci napodobovat. Pokud zmíní nějaký produkt, není to vnímáno jako běžná reklama, kterou publikum ignoruje, ale je to spíše obsah, lidé chtějí vidět a často za to i platí.
►Influencer marketing funguje skvěle, studie ukazují, že 92 % spotřebitelů důvěřuje obsahu vytvářenému ostatními uživateli sociální sítě mnohem více než tradiční reklamě.
Influenceři jsou v každém oboru
Influencery lze najít pro většinu myslitelných publik. Mají také různou schopnost oslovit dav fanoušků. Najdete vše od nanoinfluencerů, kteří mají několik tisíc fanoušků, až po megainfluencery, kteří se mohou pochlubit několika miliony sledujících. Samozřejmě že tento rozdíl v dosahu se projevuje zejména na ceně. Služby, které influenceři nabízejí, jsou různé - od prostého umístění produktu přes recenze či virální výzvy až po plnohodnotné kampaně a ambasadorství značky.
►Tito lidé velmi dobře vědí, jak se svým publikem pracovat a na jaké argumenty nejlépe slyší. To dodává důvěryhodnost jakémukoli sdělení a může rychle zvýšit či obnovit povědomí o značce.
Mileniálové a Generace Z se stávají jednou z ekonomicky nejaktivnějších skupin, což marketérům nedává jinou možnost než ovládnout jazyk, který je bude schopen správně oslovit.
Nevýhody influencer marketingu
Na rozdíl od tradičních metod propagace, jako je například PPC reklama, nelze dopad Influencer marketingu exaktně měřit. Tato metoda propagace totiž často nepodpoří přímý prodej. Její síla tkví ve vytváření virálního povědomí a zvyšování loajality ke značce, což znamená, že konečné výsledky jsou často opožděné a hůře kvantifikovatelné.
Tato partnerství také vyžadují určitou úroveň neformálnosti, která může být pro některé firmy nepříjemná. Influenceři vyžadují nezávislost, aby mohli vyjádřit svou osobnost a zůstat ve spojení se svými fanoušky a následovníky - propagace značky je často až druhotná oproti hlavnímu obsahu, který může být hrubý, neuctivý a odlišný od formy, kterou jsou některé tradičnější firmy zvyklé používat při komunikaci se svými zákazníky.
►Influencer marketing je novou a moderní technikou propagace, která některým konzervativnějším inzerentům může vadit. Pokud však nebudete stále zkoušet nové cesty, nevyhnutelně skončíte ve slepé uličce.
Je influencer marketing vhodný pro vaši firmu?
Influencer marketing je mocným nástrojem pro oslovení širokého publika na sociálních sítích a cílových trzích, ale není vhodný pro všechny značky. Hodně bude záležet na vašem produktu, vašem publiku, vašich prodejních kanálech a cílech vašeho podnikání.
Co prodáváte?
Vzhledem k široké škále online komunit a k nim přidružených influencerů můžete prakticky pro jakýkoli typ produktu najít vhodného influencera a publikum, které jej sleduje. Některé kategorie produktů jsou však pro tento typ propagace obzvláště vhodné.
►Cestovatelské destinace, které lze prozkoumat, jídlo nebo nápoje, které lze ochutnat, oblečení, které je praktické a zároveň cool, to vše jsou příklady, kdy značka a influencer mohou skvěle spolupracovat.
Produkty, které lze snadno předvést, dávají influencerům široký prostor pro začlenění do videí a fotografií. Pokud influencer může váš produkt používat nebo recenzovat a přimět své fanoušky, aby se k němu přidali, získáváte nové zákazníky.
V influencer marketingu jsou obzvláště úspěšné produkty, které se potřebují rozšířit do povědomí potenciálních uživatelů nebo produkty, ke kterým musí zákazník nejdřív najít důvěru. Když se někomu, koho sledujeme, líbí produkt, který potřebujeme, je to jako dostat doporučení od přítele.
Kdo je vaše publikum?
Jak se dá očekávat od publika na sociálních sítích, mezi influencery i jejich fanoušky převažují mladí lidé, kteří v současnosti představují hlavní demografickou skupinu pro tento přístup. Pokud je vaše zákaznická základna mladá, pak byste rozhodně měli influencery využívat jako součást svého marketingového portfolia.
Navíc s tím, jak starší spotřebitelé objevují sociální média a mileniálové stárnou, se potenciál reklamních kampaní s influencery ještě rozšiřuje. Luxusní značky, investiční služby a lékařská či terapeutická doporučení jsou skvělou příležitostí, jak využít influencery, kteří se na tuto část publika zaměřují.
Kde prodáváte?
Online publikum, které konzumuje obsah od influencerů, má také tendenci nakupovat online. Pokud se tedy pokoušíte oslovit své potenciální zákazníky pomocí influencer marketingu, ujistěte se, že máte moderní a funkční platformu pro elektronické obchodování.
Kromě zákazníků získáte také spoustu online pozornosti, takže se postarejte, aby váš web byl přehledný, funkční a nabízel návštěvníkům skvělý uživatelský zážitek. Určitě nechcete investovat čas a peníze do spolupráce s influencerem, abyste pak vaši snahu promarnili kvůli zastaralému webu.
Máte dlouhodobé marketingové cíle?
►Vzhledem k tomu, že kampaně s influencery jsou velmi výkonné ve zvyšování povědomí a formování image, často nejlépe fungují pro firmy, které chtějí dosáhnout dlouhodobějších cílů.
Když svou značku svěříte do rukou influencerů a pověříte je tvorbou obsahu, získáte víc než jen reklamu, cílovému publiku dodáte důležité informace o vašem produktu a zároveň přitom obejdete tradiční reklamní kanály autentickým materiálem, který zlepšuje viditelnost, zvyšuje důvěryhodnost, posiluje organické zapojení a maximalizuje celkovou výkonnost SEO. Tento efekt nemusí být zřejmý ihned, ale v budoucnu se vám tato investice rozhodně vyplatí.
Sledujte a optimalizujte konverzní poměr
Stejně jako u všech marketingových iniciativ, je i u influencer marketingu sledování a vylepšování výkonnosti klíčové. Je proto nezbytné mít k dispozici datové nástroje, které vám pomohou měřit a optimalizovat míru konverze, abyste dosáhli maximální návratnosti investic do vaší strategie.
Získání správného influencera (influencerů)
Nyní, když máte správný produkt, správnou značku, správné cíle a vnímavé publikum, je čas získat také toho správného influencera.
Nejdůležitějším krokem při spuštění kampaně influencer marketingu je rozhodnutí, kterou internetovou osobnost oslovit. Nejlepším způsobem je zezačátku oslovit větší množství méně známých influencerů, abyste získali představu o tom, který typ osobnosti bude pro vaši značku nejlepší. Zkušenosti ukazují, že tým menších influencerů přináší větší návratnost než spojení s menším počtem lidí, kteří mají větší sledovanost.
►Existuje řada způsobů, jak najít influencera, přičemž mnohé z nich nevyžadují žádný rozpočet. Dobrý způsob jak začít je hledat účty na sociálních sítích, které mají hodně komentářů z vašeho oboru nebo si získaly oblibu u vašeho publika.
Používejte hashtagy
Vyhledávání hashtagů souvisejících s vaší značkou nebo vaším produktem vám může poskytnout představu o tom, kdo z influencerů se věnuje vašemu oboru. Vyhledáváním tagů zjistíte, kdo jsou nejpopulárnější osobnosti, které se již pozitivně vyjadřují o vašem oboru podnikání - nezapomeňte, že "influencer" nemusí být nutně celebrita či známý profesionál, ale prostě někdo s talentem, publikem a ochotou spolupracovat.
Pokud chcete využít služeb influencerů, kteří již v marketingu působí, většina sociálních sítí má vlastní ovládací panely pro propojení inzerentů s influencery, které obsahují filtry pro popularitu, cenu a obor. Existují také služby třetích stran s podrobnými databázemi, které vás mohou propojit (za poplatek) na základě mnoha kritérií. Až budete mít několik tipů, můžete tyto influencery oslovit, představit se a sdílet vize vaší značky.
►Vaším cílem je najít influencera, kterému se líbí to, co prodáváte - jedině tak totiž dosáhne vaše propagace potřebné míry autenticity.
Obraťte se na marketingovou agenturu
Ať už se rozhodnete pro jakoukoli metodu výběru, zvažte možnost pověřit výběrem marketingového konzultanta obeznámeného s influencer marketingem, který vám pomůže vybrat správné kandidáty, nebo dokonce zařídit celou propagační kampaň. Zkušená marketingová agentura dokáže vyjednat s influencerem výhodnou dohodu, ověřit jeho dosah a celkové kvality.
Závěr
Přestože pro mnohé je influencer marketing relativně nový a neznámý, jde o velmi výkonnou propagační techniku, obzvláště pokud cílíte na mladší publikum. V současném digitálním prostředí, kdy většina lidí tráví velkou část svého času na sociálních sítích, je zacílení na publikum pomocí zábavných příspěvků od osobnosti, které lidé důvěřují, přesně tím správným způsobem, jak oslovit potenciální zákazníky.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com