Podle tvrzení Googlu není míra okamžitého opuštění přímým hodnotícím faktorem ve vyhledávacím algoritmu. Přesto se však jedná o důležitou metriku, kterou se rozhodně vyplatí sledovat. Může vám totiž v kombinaci s ostatními metrikami napovědět mnoho důležitých údajů, které využijete při lepší optimalizaci vaší stránky.
Co je to míra okamžitého opuštění stránky?
Míra okamžitého opuštění je procento návštěv vašeho webu, při kterých návštěvník zobrazil pouze jedinou stránku a vyvolal jediný požadavek na server Analytics. Z toho vyplývá, že míru okamžitého opuštění můžete zjistit, pouze pokud máte na svém webu nainstalované Google Analytics. Přestože se jedná o celosvětově nejrozšířenější program na sledování a analýzu návštěvnosti, stále můžete nalézt weby, které jej nepoužívají. Z tohoto a dalších důvodů jej Google nemůže použít jako faktor přímého hodnocení webových stránek.
Je míra okamžitého opuštění negativním faktorem?
Vysoká míra okamžitého opuštění (více než 70 %) je považována často za signál, že s webem je něco v nepořádku. Jde totiž často o příznak hlubších problémů, jako jsou špatná uživatelská zkušenost nebo špatné cílení. Okamžité opuštění stránky však může mít i zcela jiné důvody, které mohou být naopak žádoucí. Pokud proto v Google Analytics uvidíte stránku, která má velmi vysokou míru okamžitého opuštění, měli byste zvážit, s jakým záměrem tuto stránku uživatelé navštěvují.
Vysoká míra okamžitého opuštění na stránce „Kontaktujte nás“ může být ve skutečnosti pozitivním znamením. Cílem této konkrétní stránky totiž většinou bývá poskytnout uživateli kontaktní informace. Pokud uživatel již další stránky nenavštívil, znamená to, že zde našel vše, co hledal, tudíž je stránka ve skutečnosti vysoce relevantní.
Většinou však skutečně bývá vysoká míra opuštění důsledkem chyb na vašem webu. Pokud si myslíte, že k vysoké míře opuštění není relevantní důvod, měli byste zkontrolovat nastavení vašeho webu. Potíže, které vysokou míru okamžitého opuštění obvykle způsobují, jsou zejména:
- Pomalá rychlost načítání
- Špatná optimalizace pro mobilní zařízení
- Nízká kvalita uživatelské zkušenosti
- Cílení na nevhodné publikum
- Další potíže plynoucí z chyb v technickém SEO
Doba pobytu návštěvníků na stránce
Vodítkem ke zjištění, zdali je vysoká míra okamžitého opuštění problém či nikoli, může být doba pobytu na stránce. Doba pobytu je v tomto případě čas, který uživatel stráví prohlížením stránky vašeho webu, a poté klikne buď na interní odkaz na jinou stránku vašeho webu, na externí odkaz, nebo stránku opustí tlačítkem zpět.
Míra okamžitého opuštění v kombinaci s dobou pobytu jsou skvělými ukazateli toho, jak atraktivní je váš web. I když pomocí těchto dvou metrik nemůžete analyzovat přesný záměr vyhledávání, můžete získat velice dobrý odhad toho, jak velká část vašich návštěvníků má skutečný zájem o to, co na webu nabízíte. Pokud máte v Google Analytics velký počet návštěv, které mají dobu trvání méně než 1 sekundu, znamená to, že váš obsah není dostatečně relevantní k dotazům, na které návštěvníci chtějí znát odpovědi. V takovém případě byste měli přehodnotit svůj přístup a upravit obsah vašeho webu tak, aby zde návštěvníci nalezli to, co hledají.
Přestože totiž Google nehodnotí stránky podle míry okamžitého opuštění, má metody, jak detekovat, že návštěvníci s obsahem vaší stránky nejsou spokojeni. Pokud vaše stránka neposkytuje dostatečně relevantní odpovědi na zadané vyhledávací dotazy, dříve či později se to projeví na zhoršení vašich pozic ve vyhledávání.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com