
Na faei.cz vyšel článek, který analyzuje lednový pokles maloobchodních tržeb v České republice, který byl výrazně nižší, než se očekávalo. Analytici tento pokles přičítají především zhoršení spotřebitelské nálady, která je ovlivněna rostoucí nezaměstnaností, nejistotou v mezinárodní politice a obavami z celních válek.
Článek také upozorňuje na rostoucí oblibu online nakupování a na fakt, že e-shopy se stávají stále důležitějším hráčem na trhu. Ekonomové však i přes lednový propad očekávají, že maloobchodní tržby budou v letošním roce růst, a to především díky růstu reálných mezd.
V článku jsou uvedeny komentáře předních českých ekonomů, kteří se shodují na tom, že lednový pokles byl zřejmě jen dočasný a že spotřeba domácností by se měla v následujících měsících opět oživit. Nicméně, upozorňují na rizika spojená s nejistotou v ekonomice a na to, že spotřebitelé mohou v reakci na tuto nejistotu začít více šetřit.
Tomáš Čupr, ředitel společnosti PPC Profits, se v článku vyjadřuje k růstu online tržeb v maloobchodě. Předpokládá, že letošní růst online tržeb by mohl dosáhnout 5 až 8 procent. Tomáš Čupr zdůrazňuje, že online nakupování se stává standardem a jeho obliba neustále roste. Uvádí, že zatímco před deseti lety nakoupilo online alespoň jednou ročně 52 % uživatelů internetu v ČR, loni to bylo již 86 %, což Čechy řadí mezi nejaktivnější online nakupující v Evropě. Upozorňuje, že růst online tržeb se netýká pouze prodeje spotřebního zboží, ale také rozvozu jídla, streamovacích služeb, nákupu lístků na kulturní a sportovní akce a cestování.