Nedávno společnost Google oznámila změnu týkající se indexování webových stránek. Nyní Google testuje mobilní indexování a během příštího roku můžeme očekávat ještě větší zaměření společnosti na právě responzivní weby, tedy weby, jejichž zobrazování se přizpůsobí mobilním zařízením.
Mobilní vyhledávání se pomalu ale jistě stává prioritou, na kterou by majitelé webů neměli zapomínat. I když indexování bude probíhat skrz mobilní a desktopový index, zvýhodněné zkrátka budou weby, které jsou responzivní. Mobilní vyhledávání se nyní stává prioritou.
Webové stránky nyní spadají do 3 kategorií, a to:
- Responzivní vůči mobilním zařízením
- Desktopové stránky
- Mobilní a desktopové verze stránek zvlášť
Co když web není responzivní?
Pokud již jsou vaše webové stránky responzivní, pravděpodobně nepocítíte žádné změny, protože vaše webová stránka bude v zásadě hodnocena stejně jako dříve. Co když ale vaše stránky responzivní nejsou?
Váš web bude v tomto případě indexován pouze pomocí desktopového indexu. Neočekávejte ale, že bude váš web hodnocen lépe než stránky vašich konkurentů, které responzivní jsou.
Stránky určené pouze pro desktopy
Stránky, které nejsou responzivní a je možné je dobře zobrazit pouze na stolních počítačích a noteboocích, je čím dál tím těžší najít, ale stále ještě existují. Pokud uživatel v tomto případě hledá vaše produkty, ale dá přednost konkurentům, kteří nabízejí stejné produkty a jejich web je zároveň responzivní. A to i v případě, že bude uživatel produkty vyhledávat na stolním počítači.
Samostatné stránky pro desktopy a mobilní zařízení
Pokud máte verzi webových stránek zvlášť pro desktopy a zvlášť pro mobilní zařízení, bude se vás pravděpodobně tato aktualizace Googlu nejvíce týkat. Proč? Kvůli obsahu. Mobilní verze stránek jsou totiž častou pouze zjednodušenou verzí webů pro desktopy a zdaleka neposkytují tolik informací o produktech, jako stránky určené pro zobrazení na stolních počítačích.
V současné chvíli to ještě tolik nevadí, protože Google prozatím stále řadí stránky na základě desktopových verzí. Jakmile ale přepne na řazení na základě mobilního indexu, bude to pravý opak. I když budete mít skvělou desktopovou verzi webu, hodnocen bude pouze na základě omezených informací v mobilní verzi.
Jak zkontrolovat, zda je váš web responzivní?
Fakt, zda je váš web responzivní můžete zkontrolovat hned několika způsoby. Můžete si web zobrazit na několika zařízeních nebo pro přesnější informace otestujte své webové stránky prostřednictvím Google Search Console. Pokud zde nebudou hlášeny žádné errory, váš web je v pořádku a je plně responzivní.
Jak svůj web udělat více „mobile friendly“?
Doplňte obsah do mobilní verze webu
V případě, že máte mobilní a desktopovou verzi webu, můžete obě analyzovat a zjistit, co v mobilní verzi chybí. Ve většině případů na mobilních verzích webů chybí podrobnější informace o produktech a více fotografií. Doplněním těchto nedostatků web získá větší jistotu lepšího hodnocení.
Investujte více do PPC reklamy
Google v neposlední řadě myslí také na své inzerenty v AdWords. Rozšíření reklam týkající se mobilních zařízení jsou dnes samozřejmostí. Inzerenti mohou využít rozšíření o volání, rozšíření o zprávu, rozšíření o lokalitu a mnohem více. Mobilní indexování zahýbe organickými výsledky ve vyhledávání, a zejména malí a střední podnikatelé budou mnohdy muset spoléhat právě na placenou reklamu. Pokud si nejste jisti, že stihnete vytvořit responzivní verzi vašeho webu do doby, než Google spustí mobilní indexování, investujte více do PPC reklamy. Prodáváte-li konkrétní produkty, soustřeďte se zejména na Google Nákupy.
Přejděte na responzivní design webu
Pokud máte pouze desktopovou verzi webu, nejlepší, co nyní můžete udělat, je přejít na responzivní design namísto doplnění verze mobilního webu. Tento počin vám zajistí mnohem lepší hodnocení webu jako celku v době, kdy Google přepne primárně na mobilní indexování.
Závěr
Štěstí přeje připraveným. A jen pokud budete včas připraveni na mobilní indexování, budete mít větší šanci, že váš web bude Googlem vyhodnocen jako vyhovující. Pouhý fakt, že váš web není responzivní, může v budoucnu znamenat, že Google vyhledávajícím uživatelům, nabídne spíše weby vašich konkurentů. Zajistěte si proto responzivní design včas!
Autor: Petr Hádek, Martina Rosenkrancová a kolektiv
zdroj: google.com, ppchero.com, cpcstrategy.com, searchengineland.com