Jak zlepšit výsledky PPC kampaně pomocí analýzy klíčových slov?
Jednoho dne už možná klíčová slova nebudeme pro reklamu potřebovat. Nyní jsou ale stále ještě stěžejní částí každé marketingové strategie a měli bychom být obeznámeni s analýzou klíčových slov. Ta nám napoví, jak zvolit ta nejvhodnější slova a které kroky pomohou k co nejlepším cenám za konverzi.
Účelová analýza klíčových slov
Prvním krokem této analýzy je pochopit, co vaši zákazníci hledají. Uživatel, který například vyhledává slovní spojení čokoládový dort, může vyhledávat pouze obrázek tohoto dortu. Naopak uživatel vyhledávající frázi „čokoládový dort Brno“ se s velmi vysokou pravděpodobností chystá tento produkt koupit.
Málo vyhledávaná (tzv. long-tail) klíčová slova pro vás pravděpodobně nejsou novým pojmem a ve vašich reklamních sestavách jsou obsažena. Pozor ale na účel těchto klíčových slov. Některá z nich jsou totiž velmi „zákeřná“. Mezi takové fráze patří například „udělej si sám“, „návod“, „zdarma“ atd. Vaši stránku v tomto případě navštíví mnoho uživatelů, kteří tyto fráze hojně vyhledávají. S největší pravděpodobností ale váš produkt nekoupí (až na výjimky, kdy budete například k návodu nabízet sady komponentů).
foto: freedigitalphotos (Stuart Miles)
Klíčová slova a remarketing
V PPC reklamě zároveň můžeme využít možnosti remarketingu pro uživatele, kteří již navštívili web nabízející určité produkty či služby na základě vyhledávání konkrétních frází. Remarketing se týká i uživatelů, kteří na webu nenakoupili. Správným připomenutím totiž docílíme vyšší pravděpodobnosti konverze. V zobrazované reklamě v rámci remarketingu je také možné poskytnout slevu nebo jiné výhody a lépe tak motivovat k nákupu.
SERP analýza klíčových slov
Zkratka SERP (search engine result page) označuje stránku výsledků vyhledávání. Jedná se o stránku zobrazující výsledky hledání klíčových slov, která je zobrazena ve vyhledávači (Google, Seznam a další). Cílem je, aby váš web byl v SERP umístěn co nejvýše. Informace o tomto umístění můžeme získat pomocí volně dostupných nástrojů, které slouží k analýze pozic ve vyhledávačích, srovnávání pozic s konkurencí atd.
Analýza nákladů klíčových slov
Neméně důležitá je také analýza nákladů klíčových slov. Některé výrazy se sice zdají být pro vaši kampaň ideální a jsou velmi vyhledávané, ale budou spadat mimo váš rozpočet. Je nutné dbát na průměrnou cenu klíčového slova i CPC (cena za proklik). Vždy je nutné vyhodnotit, zda pro nás není cena za proklik na dané klíčové slovo příliš vysoká. Pokud nás zvolené výrazy stojí příliš mnoho peněz, buď je z kampaně vymažeme, nebo se snažíme optimalizovat kampaň tak, abychom CPC snížili. Důležitou roli v tomto případě hraje zejména relevance vstupní stránky. Je-li totiž vaše vstupní stránka skutečně relevantní k reklamnímu textu a klíčovým slovům, bude mít vyšší skóre kvality a následně i nižší CPC. Zkuste také long-tail klíčová slova (málo vyhledávané fráze). Málo vyhledávaných slov je totiž tolik,že jejich součet může značně převýšit hledání slov obecných.
Klíčová slova jsou stále stěžejní částí každé PPC reklamě. Jejich analýza spočívá zejména v hodnocení trendů vyhledávání. Způsobů, jak můžeme optimalizovat klíčová slova a snížit ceny za konverze, je mnoho. Nižší cena by však neměla být jediným cílem naší PPC reklamě. Reklamy totiž vytváříme zejména proto, abychom uspokojili potřeby zákazníků a nabídli jim produkt, který skutečně hledají.
Autor: Petr Hádek, Martina Rosenkrancová a kolektiv
Zdroj: whitesharkmedia.com, wordstream.com, webopedia.com