Online recenze jsou důležité. Zvyšují důvěru u uživatelů, poskytují sociální důkaz, že vaše značka je tím, za koho se vydává, a mohou dokonce pomoci při optimalizaci pro vyhledávače. Ačkoli se recenze v SEO zpravidla zaměřují na to, jak recenze ovlivňují hodnocení, hodnocení jsou jen malou částí toho, proč jsou recenze pro lokální SEO důležité.
►Mezi výhody zdravého profilu recenzí patří například zvýšení počtu potenciálních zákazníků, sociální důkaz, možnosti zákaznického servisu a zvýšení loajality a angažovanosti zákazníků.
Proč je to důležité?
Skvělá i špatná pověst se šíří stejně rychle. I když nechcete být známí tím, že máte špatnou pověst, nechcete také, aby se vaše značka ztratila mezi konkurencí.
Recenze jsou bezplatným způsobem, jak získat uznání vaší značky, reputaci díky rychlé reakci a skvělému zákaznickému servisu, pozitivní expozici, přínosy pro SEO a ovlivnění nákupních rozhodnutí u potenciálních klientů.
Dokonce i negativní recenze nabízejí příležitost - ukazují potenciálním klientům, jak reagujete na problémy nebo jak se s nimi vypořádáváte (všichni rozumní klienti vědí, že věci se mohou občas pokazit a občas se pokazí), a poskytují vám bezplatnou zpětnou vazbu o tom, které aspekty vašeho podnikání lze zlepšit.
Využijte kritické recenze ke zlepšení své nabídky a zkušeností klientů. To se časem projeví na vašem celkovém profilu recenzí a okamžitě na spokojenosti klientů. Pokud všem vašim zákazníkům něco vadí, změňte to.
Získávání recenzí pro místní podnik
Jak tedy postupovat při získávání recenzí?
Jednou z nejčastějších otázek, které dostáváme od klientů, pokud jde o recenze pro jejich místní podniky, je, jak povzbudit své zákazníky, aby zanechali recenze, aniž by je obtěžovali nebo riskovali veřejnou negativní zpětnou vazbu.
Zde je několik nejlepších tipů, jak zajistit recenze pro místní SEO.
Zeptejte se
Zdá se to jednoduché, že? Požádejte a dostanete. Ale zeptejte se "osoby, kterou už znáte".
Mezi dobré zdroje online recenzí patří např:
- Klienti.
- Zákazníci.
- Kolegové.
- Obchodní partneři.
- Osobní kontakty (v závislosti na platformě).
Jedná se o skvělý způsob získávání recenzí, protože pokud se ptáte někoho, koho znáte a je vám sympatický, pravděpodobně s ním máte navázaný vztah a je pravděpodobnější, že zanechá skvělou recenzi.
Zatímco Google neumožňuje recenze od lidí, kteří nejsou vašimi zákazníky, Facebook neomezuje recenze na platící klienty a zákazníky. Partneři z oboru, váš soused, a dokonce i váš poštovní doručovatel mohou zanechat recenzi.
Nežádejte je však, aby lhali, protože autenticita je zde klíčová. Pokud se nejedná o klienta nebo zákazníka, požádejte recenzenta, aby se místo toho vyjádřil k vaší integritě, profesionalitě, osobnosti nebo charakteru oproti zkušenosti s konkrétní značkou.
"Slovní" dotaz
Stejně jako u osoby, kterou již znáte, vám slovní dotaz umožňuje rozhodnout, zda by někdo byl vhodným kandidátem na pozitivní recenzi.
Můžete se zákazníka zeptat jen tak mimochodem, nebo dokonce zvednout telefon a zavolat mu. Pokud se jim chystáte zavolat, je často nejlepší začít konverzaci poděkováním za jejich obchod a žádostí o zpětnou vazbu, abyste jim dali najevo, že vám záleží na jejich zkušenostech s vaší značkou, než je požádáte o laskavost.
"Digitální" dotaz
Digitální žádost vám umožňuje vybrat si, od koho chcete recenzi získat. Digitální žádost může být doručena e-mailem, textovou zprávou nebo dokonce přímo na vaše sociální kanály.
Ne každý, koho o to požádáte, si najde čas na to, aby svou zkušenost s vámi ohodnotil. Je to však skvělý způsob, jak snadno získat recenzi.
"Pasivní" dotaz
Vaše recepce, letáky a další tištěné materiály nabízejí skvělou příležitost poskytnout QR kód přímo odkazující na vaše recenze.
Přidejte nějaký sociální důkaz, například obrázek jedné z vašich nejlepších recenzí, hvězdičkové hodnocení nebo nějaké slovní vyjádření, proč chcete, aby kód naskenovali, a podpořte tak účast.
Tipy pro žádosti o recenze
- Nezapomeňte do zpráv přidat osobní kontakt na skutečného člověka - máte tak příležitost promluvit si s nespokojeným zákazníkem a urovnat situaci ještě předtím, než sdílí veřejnou recenzi.
- Zachovejte jednoduchost! Lidé nemají čas číst esej o pěti odstavcích, proč chcete, aby vás ohodnotili. Respektujte jejich čas a rychle přejděte k věci.
- Pokud vás neocení, je v pořádku, když se za několik týdnů ozvete, ale dejte si pozor, abyste nebyli otravní. Nechcete přece, aby vaši firmu recenzoval někdo, kdo je na vás naštvaný.
Nástroje pro správu recenzí
S vyžádáním, sestavením a reakcí na online recenze vám může pomoci řada nástrojů pro správu recenzí.
Pokud k vyžádání recenzí nebo k reakci na ně používáte nástroj třetí strany, buďte opatrní a ujistěte se, že nepoužívá pochybné taktiky zobrazování nebo správy obsahu recenzí.
Platformy pro správu recenzí se nedávno dostaly pod palbu kritiky ze strany FTC za to, že se "vyhýbají shromažďování nebo zveřejňování negativních recenzí", což je v rozporu s pokyny FTC.
Strategie pro zajištění pozitivního profilu recenzí
- Vždy reagujte na recenze (pozitivní i negativní): Ukázat svým současným i potenciálním zákazníkům, obchodním partnerům a členům komunity, že jim věnujete pozornost a skutečně se zajímáte o to, co lidé říkají, může být velkým přínosem pro budování pozitivního profilu recenzí a pověsti značky.
- Poznejte své zákazníky: Nejenže tím podpoříte pozitivní vztah se svými zákazníky, ale také rychle odhalíte falešné recenze nespokojených zaměstnanců nebo konkurence. Znalost zákazníků vám také pomůže úspěšně plánovat iniciativy, propagační akce a nabídky, které budou u vaší zákaznické základny oblíbené.
- Usnadněte si to - v případě potřeby poskytněte návod: Pokud vaši zákazníci nejsou technicky zdatní nebo mohou mít potíže s odesláním online recenze, pomozte jim. Vytvořte snadno použitelné pokyny, které je provedou celým procesem. Mohou být digitální nebo vytištěné. Bonusové body získáte za vizuální pomůcky a klikací odkazy nebo snímatelné QR kódy.
- Podporujte upřímnou zpětnou vazbu: Nepodplácejte lidi ani je nenuťte, aby zanechali pozitivní hodnocení. Povzbuzujte je, aby byli ve svých recenzích upřímní, abyste znali jak své silné, tak slabé stránky.
- Ujistěte se, že vaše žádost je personalizovaná: Ať už posíláte e-mail nebo žádáte osobně, ujistěte se, že zákazník pozná, že víte kdo je, a že vám záleží na jeho zkušenostech s vaší značkou PŘED tím, než o recenzi požádáte. Zeptat se, jak se vydařila sportovní akce jejich dítěte nebo jestli se jejich manželovi líbí v nové práci, může hodně přispět k posílení pozitivního a dlouhodobého vztahu.
Co nedělat při vyhledávání recenzí pro lokální SEO
-
- Neupínejte se na jednu platformu: Pokud se často obracejí na Google, aby zanechali recenze, je pravděpodobné, že tam hledají informace o vaší značce i další zákazníci. Nechcete lidi zahltit možnostmi a vyvolat v nich rozhodovací paralýzu, ale dejte jim dvě nebo tři možnosti webů s recenzemi.
- Za recenze neplaťte ani je nemotivujte: Nikdy. Nikdy, nikdy, nikdy.
- Nežádejte lidi, aby zanechávali falešné recenze: Je to nevkusné a vymstí se vám to.
- Nezanechávejte falešné recenze pro svou konkurenci: Stejně jako v případě žádosti o pozitivní falešné recenze, ani zanechávání negativních recenzí, které nejsou přesné nebo pravdivé, pro vás nedopadne dobře. Prostě to nedělejte.
- Neignorujte zpětnou vazbu, kterou obdržíte: Negativní recenze berte jako příležitost poskytnout zákazníkům lepší produkt, službu nebo zkušenost. Využijte zpětnou vazbu a poučte se z ní, jinak jste odsouzeni k dalšímu opakování chyb z minulosti.
- Nemažte negativní recenze: Využijte je jako nástroj, který současným i potenciálním zákazníkům ukáže, že jste zpětnou vazbu vzali vážně a že jste svůj podnik zlepšili.
Proč jsou recenze tak důležité?
Skvělá i špatná pověst se šíří stejně rychle. I když nechcete být známí tím, že máte špatnou pověst, nechcete se také ztratit ve změti recenzí.
Recenze jsou bezplatným způsobem, jak získat uznání značky, pověst rychlé reakce a skvělého zákaznického servisu, pozitivní zviditelnění, přínosy pro SEO a samozřejmě ovlivnění nákupních rozhodnutí u potenciálních klientů.
I negativní recenze nabízejí příležitosti. Ukazují potenciálním klientům, jak reagujete na frustrace nebo jak se s nimi vypořádáváte (všichni rozumní klienti vědí, že věci se mohou občas pokazit a občas se pokazí), a poskytují vám bezplatnou zpětnou vazbu o tom, které aspekty vašeho podnikání lze zlepšit.
Využijte kritické recenze ke zlepšení své nabídky a zkušeností klientů. To se časem projeví na vašem celkovém profilu recenzí a okamžitě na spokojenosti klientů.
Nezapomeňte, že online recenze pomáhají se získáním zákazníků, mají přínos pro SEO, ukazují, co vaši zákazníci od vašeho podniku skutečně chtějí a očekávají, informují vás o oblastech vašeho podnikání, které je třeba zlepšit, a pomáhají zvyšovat konverze.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com