Současná krize okolo pandemie viru COVID-19 zasáhla téměř každého v naší zemi. Omezení činnosti firem, poklesy objednávek a složitá logistika řízení zaměstnanců na home officu se pochopitelně projevují i v marketingu. Pokud se vaše marketingové aktivity během posledních několika týdnů nezměnily, buďte připraveni. Je to jen otázka času. COVID-19 ovlivní každého. Z profesionálního hlediska se přístup firem k marketingu změní, vaše firma bude podrobena zkoušce, a pokud přežije, bude se muset zorientovat ve světě, který bude pravděpodobně o dost jiný než svět před koronavirovou krizí.
►Až na několik výjimek si projdeme všichni obdobím snížených prodejů a rušení smluv, jelikož klienti si nejsou jisti ekonomickými scénáři a finančními omezeními, které je v budoucnu čekají.
Jak koronavirová krize ovlivní marketing?
Je nesmírně důležité se rychle a včas přizpůsobit novým podmínkám. V této krizi, a v dobách, co nastanou po ní, už pravděpodobně nebude fungovat to, co dosud.
Nyní musíte o marketingu přemýšlet na dvou různých frontách: co je třeba udělat pro zmírnění současných problémů, a jak v současnosti jednat, abyste se vyhnuli budoucím ztrátám.
Boj o budoucí pověst vaší značky začíná právě teď
Zatímco až dosud byl marketing zaměřen zejména na měření a vyhodnocování stávajících reklamních kampaní, v současných turbulentních časech před vámi vyvstávají i další výzvy.
Jistě, sledování metrik, jako jsou CPA, CTR nebo konverzní poměr, má stále smysl, je však důležité rozšířit vaše obzory a zaměřit se i na to, co bude mít obrovský dopad na pověst vaší firmy v budoucnosti – totiž to, jak vaše firma řeší situaci právě teď.
Lidé budou v budoucnosti posuzovat vaši značku nejen podle marketingu. Jejich vnímání vaší značky pravděpodobně ovlivní i způsob, jakým zacházíte se svými zaměstnanci, nebo vaše kroky na pomoc společnosti v době krize.
Co byste v této situaci měli udělat?
- Změňte zaměření vašeho marketingu na témata, která řeší okamžité potřeby lidí a uklidňují je.
- Vyhněte se jakémukoli marketingovému sdělení, které by bylo považováno za oportunistické nebo se snažící těžit ze současné krize.
- Pečlivě sledujte vývoj trhu v místních i globálních měřítkách.
- Přemýšlejte nad způsoby, jimiž může vaše firma právě teď pomoci, a seznamte s nimi vaše publikum. Můžete například nabídnout dříve placený online obsah zdarma, nebo ke každé objednávce přibalit jako dárek roušku, dezinfekční gel či cokoli jiného, co vašim zákazníkům ulehčí život v současné krizi.
►Pomoc druhým je vždy správná. Pokud se vaše firma v současné situaci rozhodne nezištně pomáhat lidem, její budoucí pověst to rozhodně vylepší.
Vliv koronaviru na poptávku po zboží a službách
Prvním krokem je přijmout realitu: bohužel to vypadá, že cílů, které jste si pro letošek stanovili, pravděpodobně nebude dosaženo. Na druhé straně, nicnedělání také nepomůže. Nesmíte se vzdávat, zkuste zachránit, co se dá. Je čas být kreativní a co nejlépe využít všech možných příležitostí. Pokud již máte funkční obsahovou strategii, krize pravděpodobně příliš neovlivní návštěvnost uživatelů z horní části marketingového trychtýře, což vám zajistí dostatečnou viditelnost vaší značky. Problém pravděpodobně bude v přeměně těchto potenciálních zákazníků na klienty, protože nikdo si není právě teď jist, co přinese budoucnost, což bude znamenat menší ochotu lidí utrácet peníze.
►Pokud je to možné, nabídněte zákazníkům co největší slevy, popřípadě zvláštní platební podmínky, dokud se vše znovu neusadí. Možná to sníží vaše zisky, ale alespoň vám to zajistí zvýšení povědomí o vaší značce a spokojené zákazníky, které můžete později oslovit pomocí remarketingových kampaní, až se krize přežene.
Připravte se na budoucnost
Předchozí tipy vám umožní vytěžit ze současné extrémně negativní situace maximum a minimalizovat její dopad na vaši firmu. Ale musíte mít na paměti, že každá krize jednou skončí, a vy musíte být připraveni vrátit se v plné síle.
Spoustu online inzerentů v těchto nelehkých časech zcela rezignuje na marketingové aktivity, zejména na PPC. Je to pochopitelné, placené reklamy se obvykle zaměřují na získávání konverzí, kterých je v současné době mnohem méně než dřív. Obzvláště v některých tržních segmentech se poptávka prakticky zastavila, například cestování nebo ubytování. Konverze klesají také v B2B, jelikož firmy si nejsou jisty, jak současnou krizi ustojí, a omezují investice na minimum.
Vaše značka, reputace ani vaše cílová skupina zákazníků ale kvůli tomu nepřestane existovat. To je důvod, proč by se marketing vaší firmy neměl zastavit. Správná propagace vaší značky tváří v tvář této náročné zkoušce zajistí, že vaše firma zůstane v povědomí potenciálních zákazníků, kteří budou vědět, že vaše produkty a služby jsou užitečné, relevantní, a navíc vaše firma nezištně pomáhá ostatním. Ano, je nutné očekávat a počítat s určitými ztrátami. Ale pravděpodobně to nebude tak těžké, jak si dnes myslíte, a bude to pouze dočasné. Tato propagace vám nejen umožní přežít koronavirovou krizi, ale také bude mít pozitivní a trvalý dopad na vaši image. Když se vše uklidní, můžete si být jisti, že z této zkoušky vyjde vaše firma silnější, než byla kdy předtím.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com