Pokud chcete v současné době podnikat, rozhodně se neobejdete bez webových stránek. Co si však počít, pokud jste investovali do tvorby webových stránek, ale žádní lidé na ně nechodí? Nejpravděpodobnější příčinou je v tomto případě nedostatečná optimalizace pro vyhledávače, zvaná také SEO.
Co přesně je SEO?
Optimalizace pro vyhledávače neboli SEO je proces zlepšování kvality a kvantity návštěvnosti webových stránek z vyhledávačů. SEO se zaměřuje na získání neplacené návštěvnosti (známou jako "přirozené" nebo "organické" výsledky), na rozdíl od PPC reklamy soustřeďující se na získání návštěvnosti z reklamy s platbou za proklik.
Jak začít se SEO?
Pokud s optimalizací pro vyhledávače začínáte, může se zdát obtížné rozhodnout, z které strany začít. Měli byste proto nejprve provést tzv. SEO audit, který určí silné stránky vašeho webu a oblasti, které je třeba zlepšit.
►Provedení auditu vám pomůže identifikovat slabá místa, která je třeba opravit, abyste zvýšili pozice ve vyhledávání a tím i návštěvnost.
Co přesně je SEO audit?
SEO audit je plán pro zlepšení vašeho umístění ve vyhledávačích. Nabízí řadu otázek v mnoha kategoriích, jejichž cílem je zjistit, proč se nenacházíte mez nejlepšími výsledky vyhledávání v Googlu, Seznamu a dalších vyhledávačích.
Tento kontrolní seznam SEO auditu vám pomůže prověřit faktory na stránce i mimo ni, od zpětných odkazů až po meta tagy, a zjistit, co je třeba zlepšit. Možná nakonec objevíte užitečné prvky, které na vašich webových stránkách v současné době vůbec nejsou.
Optimalizace pro vyhledávače vyžaduje čas a je nepravděpodobné, že se dočkáte okamžitých výsledků. Provádění SEO auditu však postupně zvyšuje šance na rozšíření vašeho podnikání a dosažení vyšších prodejů.
Jak provést SEO audit?
Ke kontrole vlastních stránek můžete použít různé online služby a nástroje pro analýzu SEO. Tyto nástroje mohou provádět vše od analýzy toho, na jaká klíčová slova se umisťujete na žebříčku, až po posouzení síly vašeho meta popisu. Ty nejlepší analyzují nejen vaše umístění v Googlu, ale také v dalších platformách, jako je vyhledávání Bing a Yahoo.
Kroky, které zde uvedeme, spadají do několika různých kategorií, z nichž všechny jsou pro váš web důležité. Patří mezi ně:
- Základy SEO
- Prohledatelnost/indexovatelnost webu (jak snadno vyhledávač dokáže váš web přečíst a indexovat)
- Analýza metadat a strukturovaných dat
Jak začít?
Kontrola nastavení základů
První krok SEO auditu by měl zahrnovat kontrolu, zda máte nastaveny základní prvky, které vám pomohou sledovat a analyzovat SEO vašeho webu.
Pokud si můžete nainstalovat analytickou službu, jako je Google Analytics, udělejte to. Zcela zdarma tím získáte množství informací o vašem webu a jeho návštěvnících. Budete moci sledovat statistiky webu, například kdo navštěvuje vaši stránku, jak často, na jakém zařízení, velikost bounce rate (jak často lidé okamžitě opouštějí vaši stránku) a další.
Dále byste měli propojit doménu vašeho webu se službou, jako je Google Search Console, která vám umožní sledování návštěvníků webu a podrobnější údaje. A co je nejdůležitější, zjistíte, jak vaši stránku zobrazují crawlery – roboti vyhledávačů určení k vyhledávání webových stránek. Vidí Google vaše webové stránky? Dokáže je indexovat? Pokud ne, musíte to co nejdříve napravit.
Kontrola procházení a indexovatelnosti webu
Protože se snažíte získat pozici v Googlu, musíte si být jisti, že je vaše webové stránky schopen přečíst a indexovat. Ačkoli se zdá, že by k tomu mělo dojít automaticky po vytvoření webu, některé faktory mohou bránit tomu, aby jej Google našel. Provedení SEO auditu tyto možné překážky prověří.
Nástroj, jako je Google Search Console, vás informuje o tom, zda Google dokáže najít – nebo procházet – váš web. Můžete však také spustit vyhledávání "site:". K tomu stačí zadat výraz "site:" následovaný adresou URL vašeho webu, například: site:vasedomena.cz.
►Modifikátor "site:" říká Googlu, aby vyhledal všechny indexované webové stránky na doméně vasedomena.cz.
Pokud nenajde nic, znamená to, že vaše webové stránky nemůže najít, což může znamenat, že vaše stránky jsou buď zcela nové, nevede na ně žádný odkaz, nebo je jejich indexace zakázána například v souboru robots.txt nebo tagem „noindex“.
Analýza metadat a strukturovaných dat
Vaše metadata a strukturovaná data jsou prvky kódu, jako jsou meta tagy, „title“ a „description“. Jsou to prvky, které uživatelé běžně nevidí, ale pomáhají vyhledávačům najít a indexovat vaše webové stránky. Jejich přidání, pokud je ještě nemáte, může zlepšit vaše SEO.
Na své stránce budete chtít zkontrolovat, zda obsahají:
Meta tag title – obsah tohoto tagu se zobrazuje ve výsledcích vyhledávání jako nadpis. Měl by proto obsahovat hlavní klíčové slovo, ale neměl by být delší než 60 znaků. Pokud se ve výsledcích vyhledávání zobrazuje výsledek bez nadpisu, znamená to, že chybí tag title (nebo je prázdný) a měli byste ho přidat nebo doplnit.
- Meta popis – ten Googlu říká, o čem vaše stránka je, a zobrazuje se ve výpisu výsledků vyhledávání pod odkazem na váš web.
- Můžete také přidat prvky, jako je favicon (malá ikona zobrazená vedle adresy URL webu v prohlížeči a ve výsledcích vyhledávání), nebo meta tagy sociálních médií. Meta tagy změní vzhled vašeho obsahu při sdílení v sociálních médiích, proto je předem otestujte a ujistěte se, že vaše příspěvky vypadají tak, jak si přejete.
- Nakonec zkontrolujte soubory robots.txt obsahující příkazy pro roboty a sitemap.xml obsahující mapu webu. Ujistěte se, že soubor robots.txt neříká Googlu, aby neprohledával vaše stránky, a že je URL adresa zahrnuta v mapě webu.
Zkontrolujte použitelnost pro mobilní zařízení
Tuto informaci najdete v mnoha příručkách SEO, ale je třeba ji znovu zopakovat: váš web musí být přístupný a použitelný na mobilním zařízení. Podle dlouhodobých statistik pochází 61 % návštěvnosti z organického vyhledávání z mobilních telefonů a tabletů.
Nástroje, jako je Search Console vám snadno prozradí, zda je vaše stránka vhodná pro mobilní zařízení. Dají vám také vědět, jaké chyby existují a jak je opravit. Téměř každý rozumný nástroj pro tvorbu webových stránek vám také umožní otestovat, jak vaše stránka vypadá a funguje na různých velikostech displeje mobilních zařízení.
Jak zajistit co nejlepší uživatelskou zkušenost pro návštěvníky z mobilních zařízení:
- Používejte malé velikosti souborů pro média, jako jsou fotografie a videa.
- Pokud můžete, zapněte funkci AMP (Accelerated Mobile Pages).Kom
- primujte a optimalizujte javascripty a CSS styly.
- Používejte responzivní zobrazení – rozvržení stránky, které se automaticky přizpůsobí různým velikostem obrazovky.
- Tyto postupy pomohou zajistit, aby vaše stránka vypadala dobře a rychle se načítala na smartphonech, tabletech a dalších zařízeních.
Zkontrolujte svůj obsah
Efektivita obsahu vaší stránky je důležitou součástí SEO strategie a neměla by se zanedbávat. Kromě všeobecně známé rady zapracovat do obsahu stránky relevantní klíčová slova budete chtít provést také následující kroky:
- Zkontrolujte, zda není obsah duplicitní. Google je naprogramován tak, že filtruje stránky, které jsou si podobné, ve prospěch těch, které se od ostatních podstatně liší.
- Uspořádejte obsah stránek pomocí hierarchických značek (například nadpisů jako H1, H2, H3).
- Pokud je to možné, optimalizujte podle klíčových slov veškerý obsah, nejen blogy. To zahrnuje meta tagy title a description, URL adresy, alternativní texty u obrázků a podobně.
- Zkontrolujte interní odkazy a ujistěte se, že vaše stránky na sebe odkazují způsobem, který dává smysl. Pokud je to možné, odkazujte na relevantní obsah v rámci vlastních stránek nebo na autoritativní externí zdroje.
Použijte kontrolní seznam pro SEO audit, aby se vaše stránka dostala do povědomí více lidí
Tento kontrolní seznam auditu SEO může být odrazovým můstkem na vaší cestě k lepšímu SEO. Projděte si stránku po stránce a podle toho upravte svůj obsah. Poté změřte výsledky, abyste zjistili, jak vaše úpravy ovlivnily postavení ve vyhledávačích.
Čím více budete SEO zkoumat, tím více mu budete rozumět. Neustále své stránky kontrolujte, analyzujte a vylepšujte je, abyste stoupali ve výsledcích vyhledávání stále výše. SEO je běh na dlouhou trať, výsledky mohou vyžadovat čas, proto buďte trpěliví.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com