
Posuňte letos optimalizaci pro vyhledávače zase o něco dál pomocí benchmarkingu, neboli srovnávání klíčových výkonnostních parametrů s těmi nejlepšími hráči na trhu a ve vašem v oboru. Přečtěte si, jak sbírat potřebná data a využívat je k tomu, aby vám neujížděl pomyslný SEO vlak.
V čem spočívá benchmarking
Pomocí důkladného měření výkonu SEO můžete řídit strategie správným směrem v souladu s uživatelskými trendy i oborovými novinkami. Díky jasným KPI se přibližujete k cíli a nastavené benchmarky vám ukážou, jak si vedete v porovnání s těmi, kteří se vás snaží předjet.
Tato měřítka využijete k:
- Vytyčení reálných cílů pro zlepšení,
- Pochopení své pozice mezi konkurenty,
- Přizpůsobení analytiky.
Uvědomte si, že se nejedná o jednorázovou akci. Chcete-li vědět o aktuálních trendech a jejich vývoji, musíte porovnávání benchmarků provádět pravidelně.
Často tak odhalíte možné problémy dřív, než nastanou, a v rámci zachování konkurenceschopnosti se na ně patřičně připravíte. Buďte proaktivní a udržujte optimalizaci pořád ”čerstvou” a správně zaměřenou.
Jak nastavit rozsah srovnávání
Jakmile pochopíte, v čem je benchmarking přínosný, začněte stanovením konkrétních měření a metod sledování vzestupu SEO.
Určete metriky pro posuzování
Při nastavování rámce srovnávání definujte takzvané SMART cíle související s:
- Provozem a zapojením uživatelů z organického vyhledávání,
- Viditelností a hodnocením klíčových slov,
- Kvalitou zpětných odkazů,
- Správnou činností technického SEO,
- Konverzemi z organické návštěvnosti.
Poznejte své konkurenty
Získejte informace o konkurenčním SEO pomocí analýzy klíčových slov (KW) a následné identifikace webových stránek, které o ”vaše” slova a fráze bojují také. Což nutně neznamená, že musí být i vaším obchodním rivalem, jen cílíte na stejné výrazy.
Při průzkumu konkurence věnujte pozornost:
- Hodnocení cizích webů na vaše KW,
- Obsahovým strategiím konkurentů,
- Autoritě domény a typům zpětných odkazů,
- Technické funkčnosti SEO.
Nastavte plán měření a šablony
Vytvořte si průběžný rozvrh monitorování a opakovaně použitelné šablony pro měření. Ty by měly zahrnovat:
- Aktuální metriky standardů,
- Pět nejhodnotnějších organických klíčových slov,
- Konkurenční klíčová slova,
- Obsahové mezery,
- Funkčnost technického SEO.
Soustřeďte se na měsíční a čtvrtletní monitoring, abyste včas zachytili trendy a mohli jim bez prodlení přizpůsobit SEO strategii.
Jak sbírat a třídit data pro benchmarking
K pravidelnému vyhodnocení růstu potřebujete ty správné SEO nástroje a správně zorganizovaná data.
Nástroje
Na výběr máte z celé řady služeb a funkcí usnadňujících shromažďování i analýzu dat a vytváření přehledů.
Nejpoužívanější jsou:
- Google Analytics: Pro metriky konverzí, chování uživatelů a jejich zapojení.
- Google Search Console: Pro míru prokliku, hodnocení KW a chyby procházení.
- Semrush: Pro průzkum zpětných odkazů a strategie konkurentů.
- Analýza sociálních sítí: Pro informace o návštěvnosti na základě doporučení a zapojení na sociálních médiích.
- Moz, SpyFu, Ahrefs: Pro získání údajů o konkurenci.
Automatické nástroje vám pomohou se sledováním, když je využijete k:
- Nastavení přehledů o organické návštěvnosti a okamžitém opuštění,
- Sledování pozic a hodnocení klíčových slov,
- Analýze zpětných odkazů a odkazujících domén,
- Vytváření vlastních řídících panelů zobrazujících autoritu webu.
Jak vypátrat slabá místa konkurence
Efektivní práce na SEO se neobejde bez pečlivé konkurenční analýzy, díky které zjistíte, jakou máte pozici na trhu, a kam můžete posouvat svou strategii.
Zjištění konkurenčních výhod
Pokud chcete poznat své konkurenční výhody, zamyslete se nad tím, v čem jste lepší než vaši úhlavní rivalové. Srovnáte-li metriky, jako je uživatelské zapojení nebo míra okamžitého opuštění webu, můžete objevit své překvapivě silné vlastnosti.
Využijte Semrush a podobné nástroje k průzkumu organické návštěvnosti a identifikování oblastí, ve kterých váš obsah vede nad konkurencí.
Při analýze konkurenčních výhod se zaměřte na:
- Vyšší míru zapojení,
- Lepší hodnocení klíčových slov,
- Výkonnější zpětné odkazy,
- Hodnotnější rozsah a hloubku obsahu,
- Kvalitnější prvky související s uživatelskou zkušeností.
Nalezení možností ke zlepšení
Průzkumem výkonu konkurence najdete mezery mezi klíčovými slovy znamenající promarněné příležitosti. Soustřeďte se na:
- Vysoce hodnotná obsahová témata,
- Nevyužitá klíčová slova,
- Technické rozdíly SEO,
- Varianty obsahové struktury,
- Prvky uživatelské zkušenosti.
Jak zužitkovat nastavený plán benchmarkingu
Po analýze konkurentů a jejich slabostí začněte s implementací získaných poznatků pro prospěch svého SEO.
Účinnější akce nejdříve
Nevěnujte hned spoustu energie každé objevené mezeře, ale nejdříve si rozmyslete, které úkoly SEO upřednostníte na základě okamžitého efektu a využitelných zdrojů.
Při hodnocení jednotlivých akcí pro zlepšení berte v potaz:
- Oblasti s největším dopadem,
- Souznění s celkovými obchodními cíli,
- Dostupnost potřebných zdrojů.
Vytyčení reálných cílů
Nastavte si ambiciózní cíle, ovšem tak, abyste jich mohli opravdu dosáhnout.
Soustřeďte se na SMART cíle založené na pevných datech, vašich marketingových záměrech a důležitých faktorech, kterými jsou:
- Aktuální výkonové metriky,
- Oborové průměry,
- Sezónní změny,
- Technické možnosti,
- Využitelné zdroje.
Proveditelný plán cesty
Při implementaci postupujte systematicky krok za krokem. Jen tak dosáhnete očekávaných výsledků.
- Určete klíčové oblasti: Soustřeďte se na příležitosti s největším dopadem, odhalené v analýze konkurence.
- Připravte pravidla měření: Určete konkrétní KPI pro možnost efektivního posuzování zlepšení.
- Nachystejte obsahový plán: Vytvořte publikační plán reagující na zjištěné mezery a nedostatky.
- Odstraňte technické potíže: Optimalizujte zjištěné nedostatky technického SEO.
- Získávejte odkazy: Budujte silnou základnu vysoce kvalitních zpětných odkazů.
Vzhledem k působení velkého jazykového modelu AI ve vyhledávání se snažte zajistit, aby váš obsah co nejvíce ladil se záměry spotřebitelů.
U každé z výše uvedených akcí by mělo být jasné, kde je její pozice v časové ose plánu, a kdo konkrétně odpovídá za její provedení. Díky správně organizovanému přístupu si udržíte dlouhodobý pokrok a zůstanete aktuální.
Monitoring a úpravy strategie
Protože SEO je dynamické a neustále se vyvíjí, musíte být připraveni reagovat na novinky či změny včas.
Provádějte pravidelné kontroly jednou za měsíc a hlubší jednou za čtvrt roku a na jejich základě dělejte potřebné úpravy. Sledujte především:
- Týdenní metriky návštěvnosti a hodnocení klíčových slov,
- Konverze z organických návštěv,
- Míru zapojení uživatelů,
- Hodnocení řídících panelů.
Pečlivé monitorování v průběhu času pomůže zmenšit rizika, usnadní vám aplikaci změn a zajistí neustálé zlepšování vaší pozice na trhu.
Benchmarková podpora růstu SEO
Zůstaňte proaktivní a informovaní. Úspěch SEO se odvíjí od důsledného sledování, analýzy a přizpůsobování.
Díky jasnému nastavení měřítek, pozorování vývoje a úpravě strategií dosáhnete konzistentního zlepšování organické návštěvnosti a hodnocení ve vyhledávání.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com