Svět internetového marketingu je proměnlivé místo, kde neustále dochází k různým změnám. Staré reklamní formáty přestávají existovat a jsou nahrazovány novými. Tyto změny zanedlouho postihnou i PPC reklamy v e-mailové službě Gmail od Googlu. V prosinci 2020 Google oznámil, že od 1. července inzerenti již nebudou moci vytvářet žádné další kampaně v Gmailu a upravovat žádnou ze svých aktuálních gmailových reklamních kampaní.
PPC reklamy na Gmailu přecházejí pod Discovery
Pokud budete chtít stále zobrazovat reklamy v Gmailu, budete muset místo toho spustit kampaně Discovery. To bude jediný způsob, jak spustit kampaně v Gmailu od 1. července 2021. Tato změna nemusí být špatná. Nabízí totiž inzerentům pohodlný způsob, jak pomocí Discovery rozšířit dosah své reklamy a otestovat nový typ PPC kampaně. Problém je pouze v tom, že mezi tím, jak nyní fungují PPC reklamy v Gmailu, a tím, jak budou Gmail reklamy fungovat v kampaních Discovery, existují určité rozdíly. Pojďme se podívat, jak se současné reklamy a reklamy v Discovery od sebe liší, a co můžete očekávat, jakmile v červenci klasické kampaně v Gmailu skončí.
Rozlučte se s manuálním nabízením cen
Kampaně Discovery v Google Ads nepodporují manuální strategie nabídek. V současné době můžete u PPC kampaní na Gmailu používat manuální nabízení cen za proklik. Přestože automatické strategie nabídek jsou velmi užitečné a dokáží inzerentům ušetřit velké množství práce, může být pro někoho nepříjemné svěřit rozhodování o výdajích za reklamu umělé inteligenci. Ruční nabízení cen sice neprobíhá vždycky nejlépe, ale totéž lze říci o automatických strategiích nabídek, které mohou mít také své mouchy. Každopádně, chybějící možnost volby je u nových možností PPC reklamy v Gmailu rozhodně spíše zklamáním.
►Počínaje červencem 2021 se budeme u PPC kampaní v Gmailu muset spolehnout pouze na strategie automatických nabídek.
Rozlučte se také s cílením na zařízení
Jelikož jsou PPC kampaně v Gmailu v současnosti součástí Obsahové sítě, máte možnost určit, na kterých zařízeních se mohou vaše reklamy v Gmailu zobrazit. V současných kampaních v Gmailu má mnoho inzerentů nastaveno zobrazování reklamy pouze na stolních počítačích, jelikož zde tyto reklamy dosahují vyššího výkonu. Počínaje červencem tak ztratíte nad umístěním reklamy v Gmailu část kontroly.
►Přestože nebudete moci cílit na jednotlivá zařízení, i nadále budete moci v hlavním rozhraní segmentovat údaje o výkonu podle zařízení.
Budete se muset obejít i bez nastavení střídání reklam
Pravděpodobně ve svých reklamách v obsahové síti testujete různé varianty inzerátů, abyste zjistili, které z nich mají nejlepší výkon. Můžete vytvořit několik variant reklamy a nastavit jejich rovnoměrné střídání. Tím vytvoříte pro každou z nich stejnou míru expozice, a budete moci objektivně posoudit metriky výkonu a následně zvolit variantu reklamy, která vám vydělá nejvíc peněz.
Tato možnost již v nových Gmail kampaních pod Discovery nebude k dispozici. Kvůli automatizaci tohoto typu PPC kampaně nebudou inzerenti schopni upravit střídání reklam pro své kampaně bez ohledu na to, kolik variant budou chtít otestovat.
►Po přechodu na automatické řízení PPC kampaně nebudete moci ručně testovat jednotlivé verze reklamy za účelem nalezení nejvýkonnější varianty.
Formáty reklam nebudou stejné jako nyní
Změna formátu Gmail reklam pod Discovery je pravděpodobně nejzávažnějším problémem. Reklamy, které nyní používáte v Gmailu, pravděpodobně nebudete moci v novém systému použít bez určitých změn.
Tyto rozdíly jsou asi největším důvodem, proč jsou inzerenti z nadcházejících změn rozrušení. Komponenty vaší reklamy, které se od července změní, budou mít pravděpodobně na atraktivitu vašich reklam negativní dopad.
Změny v textových komponentech reklam v Gmailu
U kampaní Discovery existují dva hlavní formáty reklam. K dispozici je standardní reklama Discovery a karuselová reklama Discovery. Bez ohledu na to, kterou možnost si vyberete, může mít nadpis až čtyřicet znaků. U kampaní v Gmailu je počet znaků nadpisu maximálně dvacet pět znaků. Pokud však použijete delší nadpis, bude se na Gmailu v mobilních zařízeních ořezávat. Bude proto nutné hlídat, aby text nadpisu nebyl příliš dlouhý, abyste zajistili, že bude zpráva plně viditelná na všech zařízeních.
►U počtu znaků v popisech ke změnám nedochází, je to stále devadesát znaků. Pokud však používáte standardní reklamu Discovery, můžete přidat více nadpisů a popisů stejně jako u responzivní obsahové reklamy.
Stejně jako u responzivní obsahové reklamy bude mít Google možnost otestovat jakoukoli kombinaci těchto textových komponent ve standardní reklamě Discovery. Vy jako inzerenti však neuvidíte jednotlivé kombinace, abyste zjistili, které z nich fungují a které ne. Vše je plně v režii strojového učení. Pokud chcete spojit konkrétní nadpis s popisem, musíte zadat jen jeden nadpis a jeden popis, ale měli byste vzít v úvahu, jak to ovlivní vzhled vaší reklamy v jiných umístěních kampaně Discovery.
Kam zmizela videa?
Jednou z hlavních věcí, které inzerenti na kampaních v Gmailu oceňovali, byla možnost integrovat video do reklamní kreativy. Video totiž dokáže mnohem efektivněji předat vaše reklamní sdělení a ukázat výhody vašeho produktu než statický obrázek.
►V tuto chvíli se bohužel zdá, že video kampaně nejsou v kampaních Discovery povoleny. Pravděpodobně je to proto, že většinu umístění Discovery tvoří umístění na YouTube.
V reklamách na Gmail nebudete moci používat vlastní HTML
V současné verzi Gmail reklam si mohou inzerenti vytvořit vlastní verzi reklamy ve formátu HTML, aby tak vylepšili uživatelský komfort nad rámec základní šablony. Inzerent může nahrát soubor ZIP obsahující všechny soubory pro sbalenou i otevřenou verzi reklamy v Gmailu, a tím své reklamy odlišit od své konkurence.
►Pokud používáte v některé ze svých PPC kampaní v Gmailu vlastní HTML reklamu, připravte se na to, že v červenci přestane fungovat.
Přichází změna reklam v Gmailu. Začněte testovat hned teď
Nadcházející změny v PPC reklamách na Gmailu by nás neměly překvapovat. Google již dlouho tlačí na automatizaci svých produktů a eliminaci lidského faktoru. Strategie nabídek se stávají stále více automatizovanými, stejně tak jako reklamy a celá správa PPC kampaní. Bylo proto jen otázkou času, kdy budou ovlivněny i reklamy v Gmailu.
Můžete si stěžovat, můžete s tím dokonce nesouhlasit, ale to je asi tak všechno, co s tím můžete dělat. Nejlepší věc, kterou můžete udělat, pokud stále chcete provozovat kampaně v Gmailu, je začít okamžitě testovat kampaně Discovery. Zjistěte, jak fungují kampaně a jednotlivé typy reklam. Nastudujte si co nejvíce informací o tom, jak kampaně Discovery optimalizovat. Získáte tak velký náskok před vašimi konkurenty, kteří budou muset vše řešit na poslední chvíli v červenci, až stávající reklamní kampaně v Gmailu přestanou fungovat.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com