Experti: tržby e-commerce obchodníků letos za celý rok vzrostou o 6–8 %

tržby e-commerce obchodníků letos za celý rok vzrostou
Letošní vánoční sezóna bude podle Tomáše Čupra z PPC Profits silnější než ta loňská. Tržby e-commerce vzrostou díky růstu reálných mezd a stabilní inflaci.

V časopise Eurologport vyšel článek o budoucím vývoji tržeb v ecommerce.  Podle Tomáše Čupra z agentury PPC Profits bude letošní vánoční sezóna silnější než ta loňská. Očekává se, že předvánoční útraty Čechů vzrostou o více než 5 %, a celoroční tržby e-commerce se podle odhadů zvýší o 6–8 %, čímž přesáhnou hranici 205 miliard korun. K růstu přispívá především zvyšování reálných mezd a stabilní inflace, které zlepšují spotřebitelskou důvěru a podporují chuť domácností více utrácet.

Růst online prostředí zrychluje

Podle skupiny DODO je hlavním tahounem růstu právě online prostředí, jehož tempo se ve druhé polovině roku dále zrychluje. Peter Menky, provozní ředitel DODO, potvrzuje, že „s rostoucí hodnotou objednávek i počtem zásilek je 8% růst realistický.“ Po letech opatrnosti se Češi vracejí k aktivnímu nakupování a důvěra v ekonomiku je nejsilnější od roku 2021. Jak dodává Dominik Kohut z PwC, pozitivní nálada spojená s růstem mezd a zkrocenou inflací podporuje celkovou spotřebu domácností.

Oblíbené kategorie a nové trendy

Nejrychleji rostoucími segmenty budou podle analýz potraviny, léčiva, elektronika, móda, hračky a kosmetika. Zákazníci stále více hledají udržitelné a lokální produkty, což nahrává menším specializovaným obchodům. Tomáš Čupr zdůrazňuje, že i když velcí hráči budou dominovat, menší e-shopy mají šanci díky personalizaci a kvalitnímu zákaznickému přístupu. Tento trend ukazuje, že český online trh se začíná více profilovat nejen cenou, ale také hodnotami značek.

Rekordní rok pro e-commerce

Tržby české e-commerce překročily hranici 200 miliard pouze jednou – v roce 2021, kdy dosáhly 220 miliard. Letošek by měl být druhým nejúspěšnějším rokem. Podle APEK činily tržby za rok 2024 celkem 194 miliard korun, a výrazný nárůst se očekává právě díky silné vánoční sezóně. Jak dodává Menky z DODO, inovace v logistice, digitalizace a možnost volby času doručení patří mezi hlavní letošní priority. Výrazně roste zejména slotové doručení, především u potravin a léků.

Spotřeba domácností jako motor růstu

Reálné mzdy vzrostly v prvním čtvrtletí o 3,9 % a průměrná mzda dosáhla téměř 47 tisíc Kč. To se přímo promítá do maloobchodních tržeb, které v květnu meziročně stouply o více než 5 %. Spotřeba domácností se tak stává hlavním motorem ekonomiky. Klíčovým faktorem zůstává internetový prodej, který loni meziročně vzrostl o 18 %. Jak upozorňuje Kohut, roste význam slevových akcí, flexibilního doručení a prodloužené sezónnosti díky akcím typu Black Friday.

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp