Doorway pages neboli vstupní webové stránky vytvořené se záměrem ovlivnit indexy vyhledávání jsou zajímavou vychytávkou optimalizace pro vyhledávače (SEO). Tento článek Vám pomůže lépe pochopit tuto problematiku a představí Vám možnosti, jak se doorway pages vyhnout.
Co jsou doorway pages?
Zjednodušeně je možné si doorway pages představit jako vstupní stránky, které mají za cíl přivést co nejvíce uživatelů na web zapomocí drobných odchylek v adrese URL a domovské stránce, aby byl maximalizován jejich dosah na konkrétní vyhledávací dotaz.
V praxi je tím pádem možné si doorway pages představit jako několik webových stránek, které jsou téměř totožné, ale mají lehce pozměněnou URL adresu. Díky tomu je internetové vyhledávače vyhodnocují jako samostatné stránky a po zadání konkrétního vyhledávacího dotazu do Google vyhledávání může vyhledávač nabídnout několik z těchto účelně vytvořených stránek klidně hned na první stránce SERP (stránka výsledků vyhledávání). Uživatel, který zadal vyhledávací dotaz s mnohem větší pravděpodobností klikne na některou z doorway pages, jelikož je jejich výskyt v SERP četný, což může majiteli těchto webových stránek mnohonásobně zvýšit návštěvnost na jeho webu.
Historie doorway pages
Kdysi dávno, když ještě nebylo na internetu tolik webů, se zdálo, že doorway pages budou tou pravou cestou, jak přilákat za každou cenu návštěvníky na web. Lidé tuto funkcionalitu vnímali téměř jako magický zázrak, díky kterému více lidí nakoupí jejich produkty nebo služby a oni tak rychle zbohatnou. Tato myšlenka vedla k posedlosti nad designem domovských stránek, které byly právě duplikované jako doorway pages. Majitelé webů si mysleli, že mohou návštěvníky webů téměř teleportovat na svůj web, který odpovídá konkrétnímu vyhledávacímu dotazu.
Doorway pages byly zanedlouho přidány na seznam spamových praktik. Google začal klást velký důraz na to, aby nebyly tyto praktiky využívány a začal je pokutovat, což vyústilo v několik soudních sporů.
Problémem, který hrozil bylo, že by v extrémním scénáři doorway pages mohly uměle rozšířit indexaci webu o tisíce až miliony stránek, poskytovat mezi těmito stránkami omezenou hodnotu a aktivně se snažit, aby byly tyto stránky výrazněji prezentovány ve výsledcích vyhledávání, než by odpovídalo skutečné relevanci těchto stránek.
Doorway pages se často snažily ovlivňovat především výsledky místního vyhledávání. Tvůrci webů vytvářeli doorway pages pro kombinace všemožných kategorií a umístění jen za tím účelem, aby se na jejich web dostalo co nejvíce návštěvníků a získali tak co nejvyšší tržby.
Podle zásad spamu společnosti Google jsou v současnosti zakázané veškeré stránky generované za účelem nasměrování návštěvníků do skutečně použitelné nebo relevantní části Vašich stránek. Znamená to, že byste správně tedy neměli mít ani jednu landing page na svém webu. Ve skutečnosti se ale porušení vstupní stránky určuje podle většího množství měřítek a jedna landing page pro web nebývá problémem, který by Google penalizoval.
Typy doorway pages
Spamové stránky měst nebo regionů
Představte si například advokátní kancelář sídlící v Praze.
Vytváření webových stránek speciálně přizpůsobených tak, aby přilákaly jednotlivce hledající právní služby v konkrétním městě, při použití jednotných šablon s pouze pozměněným názvem města, představuje rafinovaný přístup. Přesměrování všech těchto stránek na centrální stránku „Kontaktujte nás“ by však mohlo potenciálně snížit celkovou kvalitu. Využití této strategie pro všechny advokátní kanceláře v Praze by neúmyslně vyvolat obavy ze spamu.
Představte si, dopad, kterého by bylo možné dosáhnout rozšířením takových praktik tak, aby zahrnovala všechny advokátní kancláře ve všech 6 249 městech a obcích rozprostírajících se po celé České republice.
Doorway pages by podávaly takové informace, že by nikdo vlastně nevěděl, jestli advokátní kancelář, která má sídlo v Praze, ale cílí na místní vyhledávání, poskytuje služby v Malé Lhotě v Jihomoravském kraji nebo jestli jde pouze o rozmar, díky kterému chtějí advokátní kanceláře získat co nejvíce peněz.
Mikrostránky
Koncept mikrostránek se začal více používat, když si SEO specialisté všimli, že se zdá, že Google upřednostňuje hodnocení webů obsahujících klíčové slovo v názvu domény. To je atraktivní nápad pro provozovatele webových stránek, kteří si myslí, že to bude zkratka k úspěchu, o který přišli tím, že neoptimalizovali své stávající webové stránky.
Mikrostránky mohou podporovat hlavní stránky, aby posílili jejich důležitost. Nejčastěji se s nimi setkáme v podobě podstránek pro produkty či firemních podstránek. Vytváření mikrostránek není zakázané, ale tvůrci webu by vždy měli dbát na to, aby vytvářeli pouze hodnotné mikrostránky, které návštěvníkům předají takové informace, které potřebují znát. Rozhodně by neměly sklouznout k taktice doorway pages, kdy budou vytvářet desítky až tisíce stránek, které nepředávají žádnou dodatečnou informaci, ale jen lákají uživatele na web.
Indexovatelné stránky s výsledky interního vyhledávání
Google již dlouho tvrdí, že nechce zahrnout stránky s výsledky vyhledávání do svého indexu, protože existuje nespočet možných kombinací klíčových slov, které by mohly generovat mnoho stránek. To by vedlo k frustrující uživatelské zkušenosti.
Definování fráze „výsledků vyhledávání“ na webu je matoucí aspekt pokynů společnosti Google, protože existuje několik způsobů, jak výsledků vyhledávání dosáhnout. Některé webové stránky používají funkci vyhledávání k zobrazení stránek kategorií nebo seznamů položek na svém webu.
Pro lepší uživatelskou zkušenost (UX) doporučujeme zabránit Googlu v indexování vašich interních stránek s výsledky vyhledávání, protože uživatelé obecně nemají rádi, když jsou po kliknutí na výsledek interního vyhledávače přesměrováni na jinou stránku s výsledky vyhledávání na vašem webu.
Existuje ale rozdíl kdy není zas takový problém indexování stránek konkrétních kategorií a povolením indexování více podobných stránek s klíčovými slovy typu kategorie, které zobrazují v podstatě identické stránky. Tato situace nastává u webových stránek elektronického obchodu, které obsahují všechny možné varianty produktů.
Představit si to je možné jako:
digitální fotoaparáty Micro SD 100 až 250 USD, 9 nebo méně megapixelů;
SD digitální fotoaparáty 100 až 250 USD, 9 nebo méně megapixelů;
digitální fotoaparáty Micro SD 250 až 500 USD, 9 nebo méně megapixelů.
Některé internetové obchody to bohužel řeší tak, že když uživatelé vyhledávají na jejich webu, generují se prohledávatelné stránky s výsledky vyhledávání pro každé z těchto vyhledávání. To může vést k tomu, že bude mnoho indexovaných stránek, které se liší pouze názvem klíčového slova, i když obsah těchto stránek je v podstatě stejný jako obsah ostatních stránek nalezených na internetu. Vytváření webových stránek pouze na základě výsledků vyhledávání uživatelů může vést k vytváření stránek, které obsahují zastaralá klíčová slova, což lze považovat za spam. Tato praktika rozhodně není vhodná a navazuje na doorway pages.
Jak se vyhnout doorway pages?
Pokud o nich víte, odstraňte je
Jestliže víte, že máte na svém webu stránky, které působí jako doorway pages, pak Vám doporučujeme je co nejdříve odstranit. Zaměřte se místo toho na zvyšování kvality a propagaci stránek s rozdílným obsahem.
Pokud si nejste jistí, zda Vaše stránky jsou nebo nejsou doorway pages, máme pro Vás několik tipů, které Vám doorwaypages pomohou odhalit.
Doorway stránky jsou obvykle:
Vsunutá reklama mezi výsledky vyhledávání Google a skutečnými cílovými stránkami, které uživatelé hledají.
Duplicitní stránky v mnoha podobných klíčových slovech.
Stránky plné kombinací klíčových slov, přičemž vlastní obsah stránek má jen malý vztah k tomu, co uživatel konkrétně vyhledává.
Zabraňte indexování stránek interním vyhledáváním
Dalším tipem je již zmíněné zabránění indexování stránek interním vyhledáváním. Pokud to dělat nemusíte, pak to nedělejte. Tyto změny provedete pomocí direktiv noindex nebo je můžete zakázat v souboru robots.txt na svém webu. Další možností je přepnutí funkce vyhledávání tak, aby fungovala pouze s metodou POST, čímž zrušíte možnost indexování úplných adres URL.
Obohaťte stránky kategorií
Stránky kategorií a podkategorií nemusí zobrazovat pouze navigačními seznamy odkazů na další stránky. Můžete je využít pro zobrazení nejlepších položek z kategorií spolu s navigačními odkazy. Využít můžete textový obsah, ale i grafiku či videa nebo náhledové úryvky a odkazy na související články na Vašem interním blogu.
Vaším cílem by tedy mělo být přeměnit stránky, které původně odkazovaly na stránky pro vyhledávače na stránky, které jsou zároveň použitelné a předají Vaším návštěvníkům hodnotné informace.
Upravte relevanci hlavních obsahových stránek pro alternativní klíčová slova
Namísto vytváření doorway pages přidejte na své hlavní obsahové stránky jednu nebo dvě další klíčové fráze tak, aby se obsah uživatelům dobře četl. S klíčovými slovy to ale nepřehánějte. Další možností je využití interních zpětných odkazů (linkbuildingu) ve Vašem obsahu tak, aby to Vašim návštěvníkům předalo hodnotu.
Závěr
Doorway pages jsou zakázanou praktikou, kterou byste na Vašem webu neměli používat, jinak byste mohli dostat penalizaci o Googlu, což by Vám přineslo propad Vašich stránek ve výsledcích vyhledávání na nejspodnější pozice. A to je ta nejhorší noční můra každého SEO specialisty i majitele webu.
Pokud je pro Vás téma optimalizace pro vyhledávače (SEO) složité, jsme tu pro Vás. Neváhejte nás oslovit a domluvit si s námi konzultaci, která povede nejen k lepším výsledkům Vašeho webu, ale i k vyššímu růstu Vašich tržeb.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Gabriela Soukupová
Foto zdroj: pixabay.com