
Také pozorujete, že tradiční SEO taktiky v prostředí vyhledávání řízeném umělou inteligencí selhávají? Sebelepší článek o nástrahách placeného vyhledávání, umístěný na čelních pozicích SERP, může ”prohrát” s jediným odstavcem o PPC třeba až na třetí stránce. Proč se to děje, a jak optimalizovat obsah, aby se dostal do odpovědí generovaných nástroji AI?
Skládaná odpověď z několika dotazů na pozadí
Modely umělé inteligence získávají informace pro své výstupy tak, že složitější otázky nejprve rozdělí na několik dílčích, ty si samostatně zodpoví a následně sestaví celkovou odpověď. Není to tedy přímá odpověď na jeden dotaz, ale několik sloučených odpovědí na související otázky, pocházejících z různých zdrojů.
Což jsou části relevantního obsahu, které AI najde a vyhodnotí jako nejlepší ke zodpovězení každé z dílčích otázek. Tyto fragmenty pak slepí dohromady pomocí svého ”informovaného odhadu” o záměru původního dotazu.
Nyní je pro vaši značku a pro její viditelnost ve výsledcích vyhledávání zásadní, aby měla silnou reputaci v online prostředí. Záleží především na tom, co si o vás umělá inteligence ”myslí”, a jak vás vnímá na základě mnoha signálů skrz naskrz celou digitální džunglí.
Efektivní řízení online reputace značky je to jediné, na čem v moderním SEO záleží. A můžete tomu říkat generativní optimalizace pro vyhledávače (GEO), asistenční optimalizace pro vyhledávače (AEO) nebo jak chcete.
První příčka už neznamená vítězství
Nezáleží na tom, jestli se váš obsah umístí nejvýš v tradičních výsledcích vyhledávání. Jde o to, aby umělá inteligence vybrala z tohoto obsahu nějakou pasáž jako ideální odpověď na jednu z podotázek (chunků) a začlenila ji do finálního generovaného výstupu.
Dá se to brát také jako výhra. Část obsahu, odstavec a klidně i jedna věta přesně odpovídá tomu, co AI stroje hledají, a jako chunk se dostává do širší odpovědi. Takže v podstatě bere 1. místo.
Dříve se vaše SEO úsilí zaměřovalo na optimalizaci stránky. Dnes se musíte soustředit, aby každá pasáž obsahu byla nejlepší z jednoho relevantního úhlu pohledu nebo pro konkrétní záměr uživatelského dotazu.
V režimu AI vyhrávají vysoce relevantní pasáže
Jaký je rozdíl:
- V SERP jsou seřazené celé optimalizované a nejlépe hodnocené webové stránky.
- V přehledech od AI a dalších sekcích řízených umělou inteligencí se zobrazují odpovědi sestavené z jednotlivých pasáží poskytujících nejlepší řešení specifických dílčích otázek.
Což znamená, že vaše stránka vůbec nemusí figurovat na první stránce výsledků, ale může být přítomná v odpovědích AI, protože v jejím obsahu je nejlepší pasáž třeba na téma Efektivní strategie pro kampaně Nákupy. Nejde o to, co vidí samotní uživatelé, ale o to, co zkoumají algoritmy umělé inteligence v pozadí.
Trošku tomu chybí průhlednost, že? Neznáte přesný dotaz a musíte na něj poskytnout nejlepší odpověď jediným odstavcem z jedné konkrétní stránky. Naštěstí máte i jiné příležitostí ke zviditelnění značky pro umělou inteligenci.
Nástroje AI šetří klikání
Umělá inteligence vybírá relevantní, užitečné a věrohodné odpovědi a spojuje je dohromady. Její systémy přitom potřebné informace shrnují, analyzují a interpretují, a to včetně případných doporučení. Díky tomu už nemusíte klikat nikam dál, protože komplexní odpověď na svůj dotaz dostanete hned.
Vznikají tak nové fenomény vyhledávání:
- Dokonalé kliknutí: Asistenti AI navedou uživatele přímo k zamýšlené konverzi.
- Reputace s nulovým kliknutím: Uživatelské vnímání značky v odpovědích AI ještě před návštěvou webu.
V prostředí, kde umělá inteligence místo odkazování rovnou poskytuje odpovědi, už není nejdůležitější získávat kliknutí. Nejdůležitější je, abyste se odpovědích objevovali.
Co to znamená pro vaši SEO strategii?
Pakliže optimalizujete své webové stránky pouze pro tradiční vyhledávání, snažíte se vyhrát hru, která už dávno skončila. Soustřeďte se na pasáže, chunky a mikroodpovědi.
Už v roce 2020 poukazoval přirozený vývoj vyhledávacího prostředí na to, že přežijí jen ti nejschopnější. Ti, kteří přijmou komplexní, multivertikální přístup k optimalizaci a přizpůsobí se takzvanému algoritmu celé stránky. O tom John Mueller z Google v podcastu Search Off the Record z roku 2022 řekl, že je supervyhledávačem, a jeho kolega Gary Illyes jej označil za univerzální mixér.
Čímž už tehdy potvrdili, že Google tento koncept používá, ovšem s dnešním nástupem umělé inteligence dostává zcela nové rozměry. Abyste mohli být zahrnuti do celkové mnohostranné odpovědi nevyžadující kliknutí, musí být ve vašem obsahu úryvek, který nejlépe odpovídá na jeden aspekt otázky. To je, zjednodušeně řečeno, optimalizace mikroodpovědí.
Nová zásadní metrika: Přítomnost v odpovědích AI
Přechod od tradičního SEO k modernímu GEO opravdu nastal. Při optimalizaci už nejde jen o samotnou viditelnost, ale hlavně o užitečnost úryvků vašeho obsahu pro Gemini, ChatGPT, Copilot, Perplexity a další nástroje řízené umělou inteligencí.
Jestli si chcete zasloužit své místo v online světě ovládaném AI, musí být váš obsah užitečný, přesný a jasný, a to už na úrovni odstavců a pasáží.
Neztrácejte čas optimalizací pro umístění ve výsledcích vyhledávání. Optimalizujte pro zahrnutí do odpovědí, protože to je v současné době vším.
Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: AI, pixabay.com