O magické síle analýzy konkurenčních klíčových slov jste už asi slyšeli. Digitální marketéři na ni přísahají a tvrdí, že dokáže odhalit některá z nejzaměřenějších a nejvyhledávanějších klíčových slov ve vašem oboru. Při optimalizaci pro vyhledávače se bez analýzy klíčových slov neobejdete.
Existují však tuny konkurentů, které musíte prosít, stovky různých nástrojů, které můžete použít, a ještě více klíčových slov, která musíte zvážit. Jak proboha můžete toto kouzlo využít, aniž byste nad tím strávili stovky hodin? Tím, že budete postupovat podle osvědčeného postupu, který odstraní všechen ten šum.
Obsah:
- Co je to analýza klíčových slov konkurence?
- Jak provést analýzu klíčových slov konkurence
- Nástroje pro analýzu konkurenčních klíčových slov
- Šablona analýzy konkurenčních klíčových slov
Co je to analýza klíčových slov konkurence?
Analýza konkurenčních klíčových slov je proces zjišťování dotazů, na které se vaši konkurenti umisťují ve výsledcích vyhledávání, a zpětné analýzy toho, co udělali, aby vás předstihli.
Lze ji použít pro provádění průzkumu klíčových slov pro SEO i PPC a je to jeden z nejrychlejších a nejjednodušších způsobů, jak najít klíčová slova s nejvyšším záměrem pro vaši firmu (tedy ta, která vedou ke konverzím na vašich webových stránkách).
Ale i přes její úžasnou moc ji spousta lidí dělá špatně. A dělání stejných běžných chyb, jaké dělají ostatní, vás může zcela sabotovat. Právě toho se v následujícím postupu vyvarujeme.
Jak provést rychlou a efektivní analýzu klíčových slov konkurence
Analýza klíčových slov konkurence je jednou ze základních technik optimalizace pro vyhledávače. Pomocí tohoto postupu najdete to, čemu říkám zlatá klíčová slova: klíčová slova s vysokou intenzitou a objemem, na která se váš web může rychle umístit.
Krok č. 1: Pochopte, co vaši zákazníci vyhledávají
Jednou z nejčastějších chyb, kterých se lidé při SEO a PPC obecně dopouštějí, je honba za klíčovými slovy s vysokým objemem. To je smrtící, protože umístění na klíčová slova s vysokým objemem se ne vždy promítne do počtu potenciálních zákazníků a konverzí.
Například klíčové slovo "obsahový marketing" má měsíční objem vyhledávání 14 000 uživatelů. Na toto klíčové slovo mohu umístit svůj web a získat tisíce návštěvníků, ale žádný z nich se nepromění v zákazníka. Lidé, kteří tuto frázi vyhledávají v Googlu, se jednoduše snaží zjistit, co je to obsahový marketing. Většina z nich pravděpodobně nehledá služby obsahového marketingu.
Proto je tak důležité zjistit, co vaši zákazníci vlastně v Googlu hledají, než s tímto procesem začnete. K tomu potřebujete znát mnohem více než jen demografické údaje o cílové skupině. Potřebujete znát:
- Otázky, na které se ptají
- Problémy, se kterými se potýkají
- Cíle, které mají
- Věci, o kterých mluví
To vám pomůže zmapovat klíčová slova na základě věcí, o kterých vaši zákazníci přemýšlejí a se kterými se potýkají, když jsou v horní, střední a dolní části vašeho trychtýře. A právě tento kontext odděluje weby s tunami návštěvnosti, ale bez konverzí, od webů s tunami návštěvnosti a tunami konverzí.
Krok č. 2: Určete své tři největší konkurenty
Když máte hluboké znalosti o tom, co vaši potenciální zákazníci vyhledávají v Googlu, je čas určit vaše hlavní konkurenty.
Pravděpodobně existují stovky různých společností poskytujících produkty nebo služby, které jsou do jisté míry podobné těm vašim, ale pro toto cvičení potřebujeme určit vaše tři hlavní konkurenty.
Existují dva hlavní důvody, proč doporučuji hledat pouze vaše tři hlavní konkurenty:
- Nikdo nemá čas provádět průzkum konkurenčních klíčových slov u 100 konkurentů.
- Vaši nejbližší konkurenti jsou nejlepší sázkou na nalezení klíčových slov s nejvyšším záměrem na vašem trhu.
To je 80/20 výzkumu konkurenčních klíčových slov a nesčetněkrát jsem našel spoustu úžasných klíčových slov z výzkumu pouze tří konkurentů.
Hledáme ty konkurenty, kteří vás ohrožují nejvíce. Ty, kteří:
- Zaměřují se na stejnou zákaznickou základnu.
- Jsou vám nejvíce podobní (z hlediska produktů nebo služeb).
- Předbíhají vás ve výsledcích vyhledávání.
Krok 3. Vyberte si nástroje pro analýzu klíčových slov konkurence
Nástroj, který používáte k vyhledávání konkurenčních klíčových slov, pro vás může být rozhodující. Proč? Protože metriky, které tyto nástroje poskytují, určují, po kterých klíčových slovech se rozhodnete jít, a některé nástroje mají přesnější metriky než jiné.
Doporučuji zvolit známější nástroje s přístupem ke spoustě dat, protože budou mít přesnější metriky právě o tom, jak moc je daný výraz vyhledávaný a jak moc je konkurenční. Obvykle používám kombinaci těchto nástrojů:
- SEO nástroje jako Ahrefs a Semrush k určení klíčových slov.
- Reportovací nástroje, jako je Google Search Console a Google Analytics 4, abyste mohli porovnat analýzu konkurence a stávající návštěvnost, která přichází na váš web. Možná zjistíte, že na některá klíčová slova, která vidíte ve vašem průzkumu, se již umisťujete a že váš obsah potřebuje jen vylepšit.
Netvrdím, že toto jsou jediné nástroje, které byste měli používat - jen se ujistěte, že rozumíte (na vysoké úrovni) tomu, jak daný nástroj počítá své metriky. Odmítněte jakýkoli nástroj, který nemá za sebou přesné údaje a výpočty. Příliš mnoho lidí to k vlastní škodě zcela ignoruje.
Krok č. 4: Analyzujte URL adresy svých konkurentů
Nyní se dostáváme k tomu nejlepšímu. Vezměte si URL adresy svých tří největších konkurentů vybraných v kroku č. 2 a pomocí vybraného nástroje analyzujte klíčová slova, na která se umisťují.
Většina nástrojů bude mít nějakou verzi "Site Explorer", jako má Ahrefs, kde si můžete prohlédnout placená klíčová slova, organická klíčová slova, zpětné odkazy, pozice a další informace pro jakoukoli zadanou URL adresu.
Některé nástroje mají také přehledy o rozdílech v klíčových slovech nebo obsahu, kde můžete zadat více konkurentů a porovnat jejich pozice s vašimi jediným kliknutím na tlačítko. Jedná se například o nástroj Content Gap společnosti Ahrefs nebo Semrush's Gap Analysis.
5. Identifikujte svá zlatá klíčová slova
Bez ohledu na to, který nástroj použijete, je důležité identifikovat klíčová slova, na která se vaši konkurenti umisťují a která:
- Přivádějí správný druh návštěvníků (tj. přivádějí zákazníky, ne jen návštěvníky).
- Můžete vytvořit obsah (nebo optimalizovat stávající obsah), který je lepší než u konkurence.
- Mají dostatečný objem vyhledávání, aby se vyplatilo do nich investovat.
To jsou "zlatá klíčová slova", o kterých jsme mluvili v kroku č. 1 - ta, která byste se měli pokusit ukrást svým konkurentům. To bude do značné míry subjektivní na základě řady faktorů, například zda tuto analýzu provádíte pro SEO nebo PPC a jaké jsou vaše cíle.
Klíčové slovo vždy, ale opravdu vždy vyhledávejte v Googlu
To je nejjednodušší způsob, jak zjistit, jaký druh návštěvníků můžete očekávat. Google chce lidem poskytnout nejlepší odpověď na jejich dotaz, takže můžeme důvodně předpokládat, že výsledky na prvních místech poskytují ve většině případů nejlepší odpovědi (podle názoru Googlu). Někdy se stane, že najdete klíčové slovo, o kterém si myslíte, že je trefou do černého, a pak se v SERPu zobrazí zcela nerelevantní výsledky.
Nedívejte se jen na metriky obtížnosti klíčových slov.
Obecně řečeno, metriky obtížnosti klíčových slov měří počet odkazů, které mají URL adresy s nejvyššími pozicemi pro dané klíčové slovo. Nejsou stoprocentně přesným měřením toho, jak těžké bude získat pozici.
Proto doporučuji podívat se také na hodnocení domény (DR) nebo autoritu domény (DA) každého z nejlepších výsledků pro všechna klíčová slova, která zvažujete. Někdy uvidíte klíčové slovo, o kterém nástroj tvrdí, že je "velmi těžké", s weby se super nízkým DR (například 20) v první desítce a naopak. To je obvykle ukazatel toho, že je ve skutečnosti snazší nebo těžší se na dané slovo umístit, než tvrdí metrika obtížnosti.
Udělejte si z analýzy konkurenčních klíčových slov základní prvek svých PPC a SEO strategií.
Průzkum konkurenčních klíčových slov vám pomůže rychle a snadno odhalit nejlepší klíčová slova ve vašem oboru. Je to zdaleka nejplodnější SEO strategie, kterou můžete použít, a je mnoho lidí, kteří svá klíčová slova hledají téměř výhradně tímto způsobem.
Nezapomeňte, že jde o to preferovat kvalitu nad kvantitou. Správná návštěvnost je lepší než velká návštěvnost. A tento postup vám pomůže definovat "správnou" návštěvnost pro váš web. Nejlepší šanci převzít klíčová slova konkurence máte, když je porazíte v jejich vlastní hře a poskytnete Googlu odpovědi, které uživatelé hledají.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com