Vyhledávače ztrácí
Společnost Gartner v únoru předpověděla, že do roku 2026 se objem vyhledávačů sníží o 25 %. Celkový podíl na trhu bude převeden na virtuální agenty a AI chatboty.
„GenAI (generativní AI) řešení nahrazují dnes zcela běžně používané nástroje odpovědí a nahrazují uživatelské dotazy, které mohly být dříve prováděny v tradičních vyhledávačích,“ říká Alan Antin, viceprezident a analytik společnosti Gartner.
Tato situace donutí firmy přehodnotit svou strategii marketingových kanálů, protože se GenAI více začleňuje do všech aspektů podniku.
Z tohoto důvodu lze očekávat, že se opět bude měnit SEO.
Podle odhadů se denně provede na Googlu přibližně 8,5 miliardy vyhledávání. Klíčem k úspěšnému podnikání je optimalizovat obsah pro vyhledávání založené na umělé inteligenci a jít na ruku Googlu. Zde jsme pro vás připravili návod:
4 způsoby, jak vyhrát ve vyhledávání s umělou inteligencí
Centrum vyhledávání Google říká, že vydavatelé nemusí dělat nic nového pro to, aby mohli využívat přehledy AI. To samé může platit pro LLM a chatboty. Abyste se zařadili do vyhledávání pomocí AI, pokračujte tam, kde jste skončili.
V nedávné studii o přehledech AI, provedené Richem Sangerem, bylo odhaleno významné překrývání mezi hodnoceními ve výsledcích vyhledávání řízených umělou inteligencí a tradičními hodnoceními ve vyhledávání.
Toto zjištění naznačuje, že jak AIO neustále ovlivňuje výsledky vyhledávání, je důležité zaměřit se na klíčové strategie pro zlepšení a udržení viditelnosti.
Tohle byste měli upřednostnit, aby AIO získala větší kontrolu nad hodnocením:
Pokračujte v dobrém hodnocení v SERP společnosti Google
Sangerova studie poukázala na to, že webová stránka na pozici v SERP má 53% šanci, že bude zařazena do přehledů AI společnosti Google, ale stránka na pozici 10 má jen 36,9% šanci. Čím má stránka lepší umístění na Googlu, tím má větší šanci, že ji AI vybere jako odpověď pro dotazy uživatelů.
Podívejme se nyní na faktory, které vám pomohou umístit se na předních příčkách na SERP.
Vysoce kvalitní, autoritativní obsah
Google vždy nabádal majitele webů, aby vytvářeli spolehlivý, užitečný obsah zaměřený na lidi. Zveřejňujte takový obsah, který bude hodnotný pro všechny čtenáře vašich stránek.
Moderní obsah by měl obsahovat multimédia, jako jsou obrázky, videa, grafy aj., abyste návštěvnost udrželi na stránce co nejdéle. Skvělý obsah také vede k většímu počtu zpětných odkazů. Čím více získáte kvalitních a relevantních zpětných odkazů, tím větší máte šanci na umístění.
Technické SEO a značení schémat
Technické SEO je naprostou nutností, pokud chcete, aby vyhledávače procházely vaše stránky a rozuměly vašemu webu. Věnujte pozornost následujícím aspektům:
- Rychlost stránky a optimalizace pro mobilní zařízení – metriky Core Web Vitals od Googlu se zaměřují na aspekty, jako je doba načítání a interaktivita. Upravte obsah tak, aby byl optimalizován pro rychlé načítání a mobilní odezvu.
- Označení schématu – strukturovaná data, jako je schéma HowTo a FAQ.
- Procházení – web by měl být dobře prohledávatelný vyhledávači. Používejte aktualizovanou mapu webu, udržujte čistou architekturu webu. Díky tomu budou roboti snadno indexovat váš obsah.
Optimalizace pro entity
Optimalizace pro entity znamená větší šanci na umístění v SERP.
Strojové učení Google chápe význam klíčových slov. Vyberte taková podstatná jména, která jsou spojená s klíčovými slovy, podle kterých chcete hodnotit.
Pokud například píšete článek s názvem „10 nejlepších způsobů, jak zvýšit růst vašeho podnikání“, můžete přidat jména známých firem a podnikatelů – jako například „Apple“ a „Steve Jobs“.
Abyste se zviditelnili ve vyhledávání Google založeném na umělé inteligenci, pokračujte v dobrém umístění v tradičním vyhledávání. Přejděme tedy nyní k dalším třem věcem, které můžete udělat pro lepší umístění.
Zacilte na informační klíčová slova
Podle studií společnosti Flow a seoClarity vítězí informační klíčová slova nad transakčními klíčovými slovy, pokud jde o jejich uvádění v přehledech AI.
Pokud jste například napsali blog, který cílí na klíčové slovo „jak pěstovat bílé jahody“, má větší šanci, že se objeví ve vyhledávání založeném na umělé inteligenci než blog, který cílí přímo na klíčové slovo „bílé jahody na prodej“. Klíčová slova obsažená v horní části cesty se s větší pravděpodobností objeví ve vyhledáváních využívajících umělou inteligenci než ostatní klíčová slova.
Hledejte relevantní dotazy a dlouhá klíčová slova
Google neustále zdůrazňuje, že existují výsledky organizované umělou inteligencí, které odstraňují „legwork“ z vyhledávání. Pokud v nich chcete být uvedeni, zaměřte se na dlouhá klíčová slova a podrobné dotazy.
Existují totiž výsledky umělé inteligence, které tyto dotazy rozebírají. Pokud se na ně zaměříte, budete mít větší šanci, že se objevíte ve výsledcích vyhledávání.
Zabýváte-li se například prodejem obuvi, skvělým článkem pro váš blog může být například: „jak vybrat černé boty pro muže“ místo „černé boty“ nebo pouze „boty“.
Zde je příklad klíčového slova: „jak dosáhnout dobrého umístění na Googlu“. Zkontrolujte každý svůj blog a ověřte, zda cílí na podrobné klíčové slovo „jak se dobře umístit na Googlu“.
Shodujte se záměrem vyhledávání
Výsledky generované umělou inteligencí jsou tu od toho, aby usnadnily uživatelům práci. Pokud se chcete dostat mezi oblíbené, vytvořte obsah a zacilte na klíčová slova odpovídající jejich záměru vyhledávání.
Pokud chcete být součástí vyhledávání založeného na umělé inteligenci, zaměřte se na výsledky založené na umělé inteligenci, které již odpovídají na otázky – takže uživatelé nemusí klikat na další odkazy.
Umělá inteligence si půjčuje a přepisuje obsah, aby mohl být uveden v jejích výsledcích.
Vyhledávání pomocí umělé inteligence může způsobit pokles provozu v rozmezí od 20 do 50 procent. To platí především pro obsah napsaný kolem informačních dotazů, na které je možné rychle odpovědět. To ale neznamená, že byste se neměli snažit prosadit se ve výsledcích vyhledávání.
Už nyní je jasné, že Google směřuje k těmto výsledkům a není pravděpodobné, že by se vrátil zpět. Takže umístění vašich internetových stránek na seznam nejlepších odkazů vám pomůže v mnoha směrech.
Jak se liší viditelnost vyhledávače AI? Ve skutečnosti se od běžného vyhledávání moc neliší.
Jak přebírají svět vyhledávání přehledy AI, LLM a chatboti? Poskytují uživatelům větší pohodlí a jednoduchost.
Není se čeho bát. Zdá se, že hlavní věcí, kterou nyní můžete udělat, abyste se objevili ve vyhledávání založeném na umělé inteligenci, je dělat to, v čem jste pokračovali doteď. Tedy věci, které vám zaručí lepší umístění v SERP.
Vyhledávání Google je stále jedničkou ve vyhledávání. Ale má „pouhých“ 8,5 miliardy vyhledávání denně. To v porovnání s 14 miliony denně ve vyhledávání ChatGPT není moc. Přesto si můžete být jisti, že optimalizace pro tradiční vyhledávání je tou nejlepší cestou. A bude i nadále.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Kristýna Franclová
Foto zdroj: pixabay.com