Online marketing
Budujete online marketing? Místo nákladných a unáhlených marketingových rozhodnutí se naučte svou značku umístit tak, aby dlouhodobě prosperovala.

Pokud se chystáte vylepšit svou marketingovou strategii, je třeba vyvarovat se zbytečných unáhlených rozhodnutí a nákladných investic. Podívejte se, jak propagovat svou značku, aby dlouhodobě prosperovala a přežila mezi vaší nejužší konkurencí. 

Pokud zrovna nepatříte mezi ostřílené marketéry nebo nejste agenturním obchodníkem s portfoliem zvučných značek a významných klientů, nejspíše pracujete proti stresu a odolnému tlaku na výkon. 

Nechte své emoce stranou, protože jinak se snadno necháte strhnout a investujete zbytečně vysoké náklady investic. Tato unáhlená rozhodnutí jsou pak v rozporu s krátkodobým i dlouhodobým zdravím vašeho podniku. 

V tomto článku se dozvíte nejčastější chyby, kterých se marketéři dopouštění. Ukážeme vám promyšlenější alternativy, které pomohou každé značce přežít a dlouhodobě prosperovat. A to za minimální náklady!

Chyba 1: Osekávání místo redukce

Už jste pravděpodobně slyšeli, že marketing je setrvačník. Co to znamená? V algoritmu hlavních platforem, které se samy učí, je to, že snížení nákladů znamená tvrdý trest, který bude mít poslední důsledky delší, než je doba potřebná k opětovnému zapnutí kampaní. 

Co dělat?

Mějte aktivní každou reklamní kampaň, u které víte, že vám přináší pozitivní výsledky. A to kdykoliv to bude možné. 

Pokud potřebujete snížit výdaje, pak: 

  • Pochopte, že jste v dobré společnosti. 
  • Zhluboka se nadechněte a začněte tím, že se vrátíte o kousek zpět, ale pouze tam, kde vidíte méně okamžitý dopad. 

Pokud v segmentech své kampaně nevidíte žádné příležitosti, možná budete potřebovat přesnější segmentaci: 

  • Začátek cesty, střed cesty nebo konec cesty na úrovni kampaně.
  • Podle cíle na úrovni sady reklam.

Tyto základní ukazatele vám pomohou posoudit, kde je výkon vaší reklamy relativně slabý a kde je nárok na snížení. 

Chyba 2: Osekávání bez odkazování na historii účtu

Velmi těžké je toto období pro start-upy. Bez velkého množství srovnávacích údajů nejste schopni odkazovat na minulou historii účtu. Nastavení chytřejšího snížení rozpočtu je pak složité. 

Co dělat místo toho

Pokud právě začínáte a nemáte žádný užitečný archiv údajů o výkonu, ale váš účet provozuje agentura, zatlačte na ni, aby vám předložila všechny potřebné statistiky z podobných účtů, které mohla mít v minulosti. (Nejdříve se samozřejmě ujistěte, že svou agenturu zapojujete do všech velkých rozhodnutí.)

Jestliže máte zavedenější sadu účtu, vraťte se ke svým starším datům a analyzujte:

  • Jak jste pak přerozdělili rozpočet.
  • Co fungovalo krátkodobě i dlouhodobě.
  • Co mělo trvalé následky (dobré nebo špatné). 

Tímto způsobem získáte dobrý strategický výchozí bod pro kampaně na produkty či služby, které jsou pro vaši firmu stále relevantní. 

Chyba 3: Řezání bez odkazování na data CRM

Za roky praxe jsme viděli opravdu hodně nejen v recesích: Marketéři, kteří reagují na povrchové metriky, aniž by rozuměli skutečnému dopadu na podnikání, dělají často špatná rozhodnutí o rozpočtu. 

Příklady: 

Značka elektronického obchodu snižuje rozpočet pro své publikum s nejvyšší CPA, aniž by si uvědomovala, že dotyčné publikum má průměrnou LTV o 50 % vyšší než ostatní publikum. 

B2B značka vrhne větší rozpočet na zdroj levných CPL, aniž by pochopila, který zdroj pohání kvalifikovanější potenciální zákazníky, kteří mohou snadno udělat konverzi. 

Bohužel jsme v době, kdy je celkové snižování nákladů velmi populární. Jenže nešikovné snižování může vést k omezení vašich nejcennějších publik, kampaní či segmentů. Z dlouhodobého hlediska se rapidně sníží vaše příjmy. 

Co dělat místo toho

Pokud jste ještě nesynchronizovali svá marketingová data s daty CRM, je nejvyšší čas udělat to. 

Ujistěte se, že rozumíte (na straně B2B), které kanály přivádějí vaše nejkvalifikovanější potenciální zákazníky (tohle můžete sledovat na úplně jednoduchém listu vytvořeném v aplikaci Excel, pokud čekáte na zdroje pro vývojáře), abyste mohli jednoduše upřednostnit jiné oblasti pro snížení vašich výdajů. 

Chyba 4: Předčasné ukončení nových kampaní

Jak to funguje v dnešním světě přeplněném algoritmy marketingu:

  • Kampaně potřebují čas a data k optimalizaci. 
  • Testy potřebují dostatek času, aby vrátily statisticky významné výsledky. 

První ukazatele vám nedají úplný obrázek a rozhodně by neměly představovat všechny informace, které potřebujete pro své rozhodování. 

Co dělat místo toho

Než začít panikařit a ořezávat, střídejte nové kreativy a zprávy. Pravidelně upravujte typy nabídek. Projděte si všechny běžné možnosti optimalizace, které byste běžně dělali, a odolejte nutkání škrtat, když nerozumíte skutečnému výkonu svých kampaní. 

V B2B, kde se hustota dat vytváří lépe, nastavte některé ukazatele růstu objemu s vyšším objemem, které vrátí informace rychleji. 

I CTR může být pro začátek velmi slušnou zástupnou metrikou (pokud na scénáře vysoké CTR/nízké konverze reagujete optimalizací místa v cestě).

Chyba 5: Jít slepě k příležitosti

Pro mnoho obchodníků se tento scénář může zdát jako jeden z nejhorších, ale věřte, že alespoň jeden z vašich konkurentů je na tom hůř. To znamená, že mohou nechat na stole podíl na trhu nebo nižší náklady, abyste je mohli urvat. 

Pokud například pracujete pro značku odolnou recesi a máte po ruce plný rozpočet, je to pro vás relevantní, protože po skončení období svátků můžete na svých sociálních sítích zaznamenat nižší CPC a CPM. 

Ano, někteří z nás jsou z dobrého důvodu v defenzivě. Ale vynaložení své energie na ochranu znamená, že můžete přijít o dobrou příležitost k expanzi. 

Co dělat místo toho

Ujistěte se, že věnujete dostatečnou pozornost trendům týdenních nákladů. Tak budete moci jednoduše identifikovat jakoukoli trhlinu na trhu a zaplnit ji. 

Pečlivě sledujte novinky z oboru. Zvláštní pozornost věnujte platformám, které jste ještě netestovali. Důležité jsou pro vás ty, které naznačují jakékoli obecné trendy ve snižování nákladů, díky nimž jsou tyto platformy životaschopnější. 

Další věcí, kterou je třeba sledovat, jsou vznikající trendy na změny trhu, které můžete ve svých kampaních řešit. Pokud váš profil tradičního zákazníka (ICP) vyvíjí nové problematické body:

  • Ujistěte se, že všechny problémy je váš marketing schopný řešit.
  • Sdělte vývoj svému výkonnému týmu. Jedině tak bude moci zvážit odpovídající přesunutí případných nabídek. 

Vždy se snažte přistupovat ke svým PPC kampaním s ohledem na dlouhodobý horizont. To vám pomůže zabránit zbytečnému utrácení svých peněz i času za pouhou taktiku přežití. 

Skvělí obchodníci vycházejí z recese

Určitě jste si všimli, že každé z výše uvedených chyb je třeba se vždy vyvarovat. A to nejen během ekonomických otřesů. 

Ať už vás současná situace donutí k novým návykům, nebo jste si přinesli dobré návyky, které vám pomohou udržet vaši firmu na špici, základy dobrého marketingu přetrvávají. Mějte je na paměti, kdykoliv se budete probírat cykly zpráv a náročnými interními schůzkami. 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Kristýna Franclová

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp