SEO a UX
Při tvorbě UX strategie pro web byste neměli zapomínat ani na technické faktory, jako je rychlost webu nebo indexování, které podpoří marketingovou SEO strategii.

Jaký je vztah mezi SEO a UX a proč byste mu měli oboum těmto aktivitám věnovat pozornost? Nejen na tyto otázky vám odpoví dnešní článek.

Proč je důležité rozumět SEO?

SEO (optimalizace pro vyhledávače) a UX (uživatelská zkušenost) spolu vzájemně souvisí. Každý UX designér by proto měl věnovat pozornost také technické a zároveň marketingové stránce webu. Metriky UX jako rychlost načítání stránek nebo mobilní zobrazení jsou primárními faktory hodnocení webu ve vyhledávačích z pohledu SEO. Díky kombinaci UX a SEO činností můžete pozdvihnout web na takovou úroveň, že bude nejen uživatelsky přívětivý, ale zároveň se bude zobrazovat na předních místech vyhledávání, díky čemuž bude snadno získávat stále nové návštěvníky a potencionální zákazníky.

Jaký je vztah mezi SEO a UX?

SEO má za úkol zlepšit viditelnost webu ve výsledcích vyhledávání (SERP) a díky tomu přivést nové potencionální zákazníky na web. Pokud je SEO děláno správně, jeho výsledkem je zlepšení hodnocení jednotlivých webových stránek pro relevantní vyhledávací dotazy. 

Webové stránky jsou z pohledu SEO také hodnoceny pomocí autority stránky. Každá stránka by měla ideálně obsahovat interní i externí zpětné odkazy. Lepší pozice ve výsledcích vyhledávání může webová stránka dosáhnout, jestliže s ní mají uživatelé dobrou zkušenost, což znamená, že vše na stránce funguje technicky, jak má a zároveň je stránka přehledná. To, jak je známo, jsou faktory, o které se starají UX designéři.

Aby byla strategie SEO efektivní, je zapotřebí mít web uživatelsky přívětivý, čehož je možné dosáhnout dodržováním zásad UX.

Jak může UX ovlivnit SEO?

Dobrou, ale zároveň i špatnou správnou je, že je možné pomocí UX ovlivnit optimalizaci webu pro vyhledávání a jeho pozici v SERP. Pokud máte UX na velmi dobré úrovni, dosahujete velmi dobré pozice. Bohužel to ale platí i opačně. Jestliže vaše UX strategie není příliš dobrá, s největší pravděpodobností se nikdy nedostanete na přední strany vyhledávání.

Jaké konkrétní metriky UX ovlivňují SEO?

  • Doba setrvání na stránce: Čas strávený uživatelem na stránce před odchodem zpět na výsledky vyhledávání.

  • Míra okamžitého opuštění stránky: Kolik uživatelů opustí web po zobrazení jediné stránky. 

  • Zapojení uživatelů: Co uživatelé dělají poté, co se dostanou na web.

  • Stránky za relaci: Kolik stránek uživatelé navštíví během jedné relace.

4 tipy pro zlepšení UX i SEO vašich stránek

Nyní, když už víte, jak je důležitá kombinace UX a SEO na vašich stránkách, přinášíme vám 4 tipy, díky kterým vylepšíte svůj web na maximum.

Zrychlete dobu načítání stránky

Doba je rychlá a lidé chtějí na webech najít informace co nejrychleji. Pokud jim dobu pro získání informací či provedení nákupu prodloužíte pomalým načítám webu, s největší pravděpodobností web opustí bez provedení konverze a půjdou ke konkurenci.

Doba načítání stránky neovlivňuje pouze setrvání na stránce, ale také uživatelské rozhraní. Pokud se váš web pomalu načítá, může se stát, že se jednotlivý obsah na stránce načte asynchronně. Uživatel například uvidí tlačítko, ale nezobrazí se mu text, ke kterému se tlačítko váže. 

Jak zrychlit načítání stránky?

  • Definujte rozměry obrázků.

  • Používejte správné formáty obrázků.

  • Použijte nástroje pro odhalení problémů na webu, jako je PageSpeed Insights.

  • Zhodnoťte Core Web Vitals.

Zjednodušte webovou navigaci

Jednoduchá a intuitivní webová navigace pomáhá uživatelům najít to, co hledají. Díky správně nastavené webové navigaci porozumí vašemu obsahu nejen návštěvníci, ale také Google vyhledávač při vyhodnocování toho, jaké stránky jsou nejdůležitější, jaké stránky spolu souvisí či jaká je autorita domény vašeho webu.

Jestliže budete mít čistou navigaci i strukturu webu, získáváte šanci, že Google vyhledávač zobrazí nejdůležitější webové stránky z vašeho webu přímo ve výsledcích vyhledávání. 
 

Pokud přemýšlíte, jaká struktura webu pro vás bude tou nejlepší, volte ideálně plochou hierarchii. Každá webová stránka by měla být vzdálená maximálně 4 kliknutí od domovské stránky a mělo by se na ni dát snadno dostat za pomocí interních odkazů.

Aplikujte přístup mobilní zobrazení na prvním místě

V současnosti více uživatelů navštěvuje webové stránky prostřednictvím mobilního telefonu, jelikož ho mají neustále po ruce. Měli byste se proto zaměřit na to, aby byl váš web responzivní pro mobilní zařízení. 

Dbejte na zobrazení textu (kratší odstavce), jeho velikost (minimálně 16), na velikost a umístění obrázků, ale i na prvky, jako jsou videa nebo tlačítka vyzývající uživatele k akci. Eliminujte zbytečná vyskakovací okna, přidejte vyhledávací pole a zjednodušte menu.

S přechodem uživatelů k mobilním zařízením klade Google na responzivní zobrazení webu stále větší důraz. Stránky upravené pro mobilní zobrazení se tak zobrazují ve výsledcích vyhledávání na lepších pozicích. 

Vytvořte uživatelsky přívětivé webové stránky

Všechny webové stránky by měly podléhat pravidlům UX. Usnadněte uživatelům přístup k obsahu a snažte se jim nabídnout co nejpřehlednější informace s jasnými výzvami k akci. Nepřehánějte to ani s barvami, tři kontrastní barvy by měly být maximum. Nabídněte uživatelům hlavní nabídku v menu s možností rozbalovacích podkategorií.

Pamatujte, že čím jednodušší a přehlednější web, tím lépe.

Závěr

Vztah mezi UX a SEO je poměrně silný. Pamatujte proto vždy na SEO při navrhování webu. SEO již není jen o klíčových slovech, důležité je především poskytovat pozitivní uživatelskou zkušenost.
Nejlepší strategií, jak docílit uživatelsky přívětivého webu jak pro návštěvníky, tak pro Google vyhledávání je dodržovat tyto 4 základní kroky:

  1. Zrychlit dobu načítání stránky.

  2. Zjednodušit webovou navigaci.

  3. Aplikovat přístup mobilní zobrazení na prvním místě.

  4. Vytvořit uživatelsky přívětivé webové stránky.

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Gabriela Soukupová

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp