Proč musí SEO začít strategií a plánováním

SEO streategie
Chcete se vyhnout tomu, abyste trávili optimalizací webu hodiny svého času, energie a zdrojů a SEO nevykazovalo žádné výsledky? Pak potřebujete SEO strategii a dobrý plán.

Pokud chcete v SEO dosáhnout požadovaných výsledků, budete potřebovat disciplinované soustředění a myšlení. Jestliže se pustíte do práce příliš zbrkle nebo rychle, možná zjistíte, že hodiny a posléze i dny uplynuly jako voda a investice vašeho času a energie nakonec neměla žádný efekt. Zatímco agilita je v SEO stále klíčová, stejně důležité je mít vypracovaný plán a dobrou strategii.

Strategie a plán s jasným směrem umožňuje:

  • Stanovit si smysluplné cíle.
  • Docílit požadovaného očekávání.
  • Zajistit úpravy, které je třeba provést po cestě.

Být v okamžiku reaktivní a proaktivní je důležité, ať už si chystáte SEO pro sebe, své klienty nebo šéfa. Zde je důvod:

Stanovení cílů

"Jaké jsou vaše cíle?"

Tuto zásadní otázku byste si měli položit ve chvíli, kdy vás někdo poprosí o pomoc při budování SEO. Své cíle definujte a zdokumentujte.

Znát vše, co budete potřebovat pro budování SEO, je klíčové. Cíle jsou důležitým filtrem pro všechny plány. Ať už taktické nebo strategické.

Jaké mohou být cíle:

  • Prodeje v e-shopu.
  • Zobrazení stránky.
  • Specifické typy interakce.
  • Nějaká jiná konverze nebo metrika.

Jestli si nejste jisti, jaké budou vaše konečné cíle a jak jich ve výsledku dosáhnout, můžete ztratit hodně svého drahého času od přecházení z jedné SEO taktiky ke druhé. A bezvýsledně.

Definujte své cílové publikum

Musíte přesně definovat to, koho se snažíte oslovit. Zjistit, jak cílová skupina vyhledává a jak se chová online. Jakmile uděláte tento důležitý krok, můžete zmapovat konverzní cesty a způsoby, jak na skupinu zacílit a zapojit je. Kromě toho, že už znáte svou cílovou skupinu, je důležité znát velikost sítě, do které se tuto skupinu snažíte chytit.

Někdy mohou být cíle až moc velké na příležitost, kterou SEO představuje. Oslovit určité publikum může být až moc ambiciózní. Nebo je konkurence tak velká, že vaše strategie nemůže dosáhnout požadovaných výsledků. A zde přichází na řadu pomoc od nástrojů pro výzkum klíčových slov, průzkum trhu a zdroje v rámci vašeho odvětví. Ty vám pomohou prozkoumat a přesně definovat vaši cílovou skupinu.

Prozkoumejte konkurenci

Už víte, kdo je vaše publikum, jaká klíčová slova hledají a jaká témata je zajímá. Nyní přichází na řadu kontrola zúženého pole konkurentů.

Ponořte se do sledování toho, kdo se objevuje v SERP a vyhledejte termíny a témata, kterými chcete zvýšit návštěvnost svého webu.

K tomu použijte SEO nástroje. Konkrétně k identifikaci, nastavení monitorování a sledování konkurence. Tahle pomoc vám poskytne referenční bod a může vám pomoci pochopit, proč jsou takto hodnoceny.

Plán

Definice KPI

Nepleťte si cíle a KPI. Nejde o totéž. Můžete mít jeden KPI, svázaný s konečným cílem, ale můžete měřit několik datových bodů, které mohou být blízko či daleko od vaší cílové konverze.

Dokud nedefinujete KPI, na kterých záleží, na základě cílového publika, cest a vašich cílů, neskákejte do žádného akčního plánu. Možná se průměrná pozice a zobrazení nemusí blížit ke konečnému cíli, získání potenciálního zákazníka, nebo transakce elektronického obchodu, ale jsou důležité k dosažení tohoto cíle.

Určete všechny ukazatele výkonu, které jsou pro vás důležité. Dejte důraz a prioritu těm, které budou ukazateli pokroku, oproti těm, které jsou přímo svázány s konečnými cíli. Zde buďte důslední a předem si je pečlivě zmapujte.

Základní linie a benchmarky

Už víte něco o svém publiku, konkurentech, klíčových ukazatelích výkonu, na kterých vám záleží. S využitím těchto informací je nyní důležité porozumět vaší aktuální výkonnosti. Určitě chcete objektivně měřit výsledek svého úsilí i návratnost investic v průběhu určitého času.

Teď nastal čas zachytit základní linie vaše vlastního měřítka a výkonu toho, jak si stojí ve srovnání s ostatními v oboru. Můžete je navíc porovnat s vašimi konečnými cíli a zjistit, jak daleko musíte zajít.

To se může pohybovat od průměrné pozice, přes viditelnost, hodnocení až po zobrazení, návštěvy a konverze. Existují metriky zapojení, na které se můžete podívat a také na to, jak se návštěvníci vašich internetových stránek pohybují po definovaných cestách. K tomu můžete použít srovnávací přehled Google Analytics nebo SEO nástroje.

Vždy však nezapomeňte řádně zdokumentovat benchmarky. Tyhle metriky definují váš výchozí bod a stanou se vaší základní linií. Tak budete moci v budoucnu vyhodnocovat své úsilí v určitých intervalech.

Nastavení hlášení

Nyní nastavte infrastrukturu přehledů. Ať už jako zdroj dat použijete Google Analytics, využíváte Google Data Studio nebo software třetích stran, chcete mít vše v pořádku ideálně teď hned. Mějte na paměti, že dokud nemáte čistá data, segmenty a filtry, nemůžete později opravit podrobnosti.

Není nic horšího, než přepočítávání nebo dopočítávání a neschopnost vrátit se a opravit údaje, jakmile se dostanete hluboko do své práce.

Své přehledy nakonfigurujte tak, aby zobrazovaly výchozí body a způsob, jakým sledujete své cíle. Přehledy vám pomohou navázat na vaše úsilí a získat lepší přehled o tom, jak průběžně upravovat svou strategii.

Rozvoj strategie

Teď byste měli být připraveni provést závěrečný počáteční audit a strategickou práci. Rychlý technický audit vám pomůže pochopit, kolik práce je třeba udělat k uvedení technického domu do pořádku, když začnete plánovat svou práci. Pomůže vám také lépe pochopit, jak velké toto úsilí bude z hlediska kódu, IT a výkonu webu. Navíc budete vědět, jakou strategii a jaký druh úsilí je třeba zvolit pro obsah.

Provedení analýzy a návrat k datům z průzkumu publika, konkurence a zohlednění toho, kolik úsilí je třeba k tomu, abyste se vyrovnali a překonali konkurenty, bude rozhodující. A také poskytne ty informace, co chce vaše publikum. Použijte audity a kontroly k vytvoření strategie a celkového posouzení potřeb, které jsou součástí vašeho taktického plánu.

Taktický plán a rozvrh

V této chvíli by se vám měl začít rýsovat velký obrázek vašeho plánu. Identifikovali jste a definovali své potřeby. Teď bude záležet na vašich zdrojích a tempu, jak rychle budete moci dosáhnout svých konkrétních cílů.

Naplánujte si práci, měřte ji a kontrolujte zdroje prioritním způsobem. Sestavte si plán i fázový rozvrh. I když budete vědět, že bude stále dost neznámých, budete procházet úkoly, jako například:

  • Aktualizovat texty.
  • Optimalizovat prvky na stránce.
  • Ponořit se hluboko do technických problémů.
  • Procházet linkbuilding. 

Buďte proaktivní. Řiďte se organizovanou strategií a potřebnou taktikou, abyste dosáhli svých plánů.

Plánování zdrojů a definice rolí

K tomuto kroku může dojít v průběhu procesu plánování nebo dříve. Dejte pozor, abyste se nedostali příliš hluboko do vytváření dokonalé strategie a plánu, aniž byste se ujistili, že k tíženému cíli máte všechny prostředky.

Mezi zdroje patří:

  • SEO tým.
  • UX.
  • Tvůrci obsahu.
  • Ti, kteří budou práci schvalovat.

Důležité jsou také vaše zainteresované strany. Nepřehlížejte ani vysoké náklady na dodavatele a nástroje. Tohle všechno výrazně ovlivňuje návratnost investic i to, jak mohou umožnit nebo zpomalit plán a úsilí.

Nepřeceňujte se. Pokud si myslíte, že váš plán nemůže splnit požadované cíle s vašimi současnými zdroji, zaměřte se na získání více zdrojů.

Na závěr

K SEO je lepší přistupovat jako k průběžné disciplíně, přicházející s neustálými změnami ve vyhledávačích a plynulostí webu.

Samozřejmě že se plány mohou změnit. Možná hned po jejich sepsání a spuštění. Ale absence strategie a plánu vede k reaktivnímu přístupu, postrádající účinnost, zaměření a stanovení priorit. Začněte proto s plánem a strategií. A pravidelně je navštěvujte. Použijte tento přístup pro každou novou iniciativu nebo pro každého nového klienta. Usnadníte si tak práci!

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Kristýna Franclová

Foto zdroj: pixabay.com

 

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp