Co je to grafická reklama a banner
Grafická reklama známá díky bannerům z AdWords nebo eTargetu je nyní plně k dispozici i v reklamní síti Sklik českého Seznamu.

Grafická a bannerová reklama konečně i v Skliku

Co je to grafická reklama a banner?

Oproti reklamě textové je grafická reklama založená na obrázcích s reklamním sdělením a související ilustrací. Taková kombinace vizuálního ztvárnění a textu může mít mnohdy větší efekt a její působení na návštěvníky webu je často mnohem silnější, jelikož se spojuje vícero vjemových elementů. Na druhé straně jde o zcela odlišnou formu propagace, která navíc není povolena přímo ve výsledcích vyhledávání SERP. Její působnost je limitována na tzv. obsahovou nebo reklamní sítí. V Skliku se dokonce obsah označuje jako kontextová síť.

Kontextová síť Skliku je tvořena partnerskými weby českého internetu, které poskytují na svých stránkách reklamní prostor pomocí reklamní sítě Sklik. Ze strany poskytovatelů reklamního prostoru jde o zcela běžnou výdělečnou činnost, kdy tito poskytovatelé kvalitního obsahu s relevantní návštěvností umožní promovat uživatelům Skliku z pozice inzerenta své produkty a služby na jejich stránkách. Na webech různého zaměření a tématicky velmi odlišných stránkách pak zobrazují kontextovou reklamu Skliku. Obsahová síť Seznam.cz se podobně jako reklamní síť Google AdSense rozrůstá každým dnem o další a další weby. Reklama Sklik se na stránkách reklamní sítě zobrazuje v kontextu s obsahem dané stránky na základě tématického zaměření a analýzy výskytu klíčových slov v těle stránky. Cílení je tak zčásti podobné tomu, které známe z vyhledávačů.

Bannery jsou vlastně reklamní obrázky standardizovaných velikostí, které jsou vhodné svými rozměry, datovou velikostí a sdělením pro reklamní kampaně. Z pilotního provozu grafické reklamy v Skliku vyplývá, že nejvíce prokliků přináší reklamní bannery o velikosti čtverce 250×250, fullbanner 468×60 pixelů a leaderboard 728×90. Dále jsou velmi úspěšné formáty 160×600 pixelu (široký skyscraper) a obdélníkový formát 468 na 250. Tyto velikosti reklamních obrázků by mezi Vašimi bannery v úspěšné kampani určitě neměly chybět.

Cílení v obsahové síti

Oproti cílení reklamní inzerce ve vyhledávání se v cílení na obsahovou síť využívá kromě klíčových slov a negací i výběru konkrétních stránek a tématických okruhů. Tyto možnosti jsou ovšem mnohem propracovanější v Google AdWords. Sklik v tomto směru hodně zaostává a umožňuje pouze prvoplánové zacílení právě pomocí klíčových slov s tím, že reklama se může zobrazit naprosto všude napříč celou kontextovou sítí Skliku - všude tam, kde
obsah odpovídá Vaším klíčovým slovům. Jedinou možností je explicitně eliminovat zobrazení na stránkách, kde nechcete svou reklamu prezentovat nebo které podle analytických výstupů nemají dostatečný výkon a návratnost Vámi vložených investic.

To je zcela zásadní problém a velký rozdíl oproti Google AdWords, kde můžete cílit na konkrétní domény, weby, příp. i konkrétní stránky nebo videa na YouTube a podobně. Google poskytuje navíc ke všem stránkám své obsahové sítě meta informace jako je odhadovaná měsíční návštěvnost nebo rozměry bannerů, pro které je na daném webu připraven reklamní prostor. Sklik je v tomto směru stále pozadu a těžko už bude tyto finesy dohánět.
Na druhé straně je zde stále velmi mnoho lidí, kteří poskytují reklamní prostor na svých webech právě pomocí Skliku. Důvod je prostý. Pro výdělky z reklamní sítě Google AdSense musíte být registrování jako plátci DPH, jelikož Google platí provize za prokliky z poskytnutého reklamního prostoru z Irska a to je členský stát EU. Využitím či poskytnutím služby v rámci států EU se automaticky stáváte plátci DPH. Většina drobných podnikatelů a tvůrců webů toto nechce a proto poskytují reklamní prostor pomocí české sítě Sklik. Často jde o velmi hodnotné a tématické úzce zaměřené weby. Nicméně stejně jako v AdWords i zde je potřeba eliminovat stránky vytvořené výhradně za účelem poskytování reklamního prostoru bez další přidané hodnoty.

Proč tedy PPC v obsahové síti?

Jednou z výhod obsahové sítě je úzkoprofilová propagace vybraného produktu či služby, jejíž potenciální zákazníci se často sdružují na určitém webovém diskusním fóru nebo informačních stránkách na něž byste informace o svém novém produktu dostali jinou cestou třeba jen velmi obtížně. Zasáhnout tak můžete z jednoho místa větší počet podobně zaměřených webů nebo konkrétních stránek. Stejně tak lze pomocí vhodné kombinace klíčových slov zajistit zobrazení Vaší reklamy všude tam, kde se bude nacházet článek o produktu, který prodáváte vy i jiné e-shopy, ale jen ten Váš na toto klíčové slovo inzeruje v obsahu. To jsou hlavní přednosti a výhody reklamní sítě a inzerce v obsahu.

Neméně podstatnou části internetového a nejen internetového marketingu je podpora značky, brandový reklama a image. Reklama v obsahové síti a především pak bannerová reklama je skvělou příležitostí jak posílit Vaši značku, podporovat znalost Vašich produktů u veřejnosti a působit na potenciální zákazníky. Často se stane, že inzerenti uvádí na trh zcela nový a českým zákazníkům ještě neznámý produkt nebo službu a chtějí inzerovat ve vyhledávačích. To je
samozřejmě neefektivní a zcela špatné řešení. Produkty, které nikdo nezná, ani nikdo nehledá. Zde by bylo zcela na místě zpracovat reklamní kampaň na podporu značky nebo nového produktu právě v obsahové síti Sklik a AdWords.

Zpoplatnění grafické reklamy

Stejně jako ve vyhledávání, můžete i v obsahové síti coby inzerent platit grafickou reklamu formou CPC - tedy platba Vámi stanovené ceny za proklik. Navíc je zde však ještě možnost, kterou uvítají právě inzerenti brandové a image reklamy. Jde o platbu za tisíc zobrazení Vašeho banneru nebo vícero bannerů. Tato forma platby známá pod označením CPT je vhodná v případě, že chcete co nejvíce shlédnutí reklamy a nejde Vám až tolik o prokliky, což je často právě případ grafické reklamy.
O zobrazení grafické reklamy v Obsahové síti rozhoduje stejně jako u textových inzerátů největší měrou Vámi nabídnutá cena za proklik / tisíc zobrazení a tzv. koeficient kvality. Ten v rámci obsahové sítě sestává ze dvou hlavních elementů. Tím prvním je souvislost reklamy s tematickým zaměřením dané stránky partnerského webu a tím druhým pak CTR neboli míra prokliku Vašich grafických a textových inzerátů v kontextové síti.

Podporované formáty

Mezi grafické formáty, které lze v Skliku nyní použít patří JPEG, JPG, PNG a GIF. Animované jsou pouze reklamy ve formátu GIF (nevýhoda oproti AdWords, který umožňuje vkládat i flashové animace SWF). Maximální datová velikost banneru je stanovena na
70 kB, což je oproti AdWords určitá výhoda (ten omezuje data pro bannery už na 50 kB). Na druhou stranu pokud nechcete, aby si grafik hrál s bannery zvlášť pro Google AdWords a zvlášť pro Sklik, pak Vám stejně nezbude nic jiného, než stanovit datové omezení na těch 50 kB s možností využít pouze JPG, PNG a GIF. Takové bannery mají pak široké pole působnosti. Podporované velikosti grafických reklam v Skliku jsou následující:

  • 120×240
  • 120×600
  • 125×125
  • 160×600
  • 200×300
  • 200×400
  • 234×60
  • 250×250
  • 300×50
  • 300×200
  • 300×250
  • 300×300
  • 336×280
  • 400×250
  • 468×60
  • 468×80
  • 468×250
  • 728×90
  • 950×90

Stejně jako pro textovou inzerci v Skliku i zde platí Smluvní podmínky, obecná Pravidla Skliku a navíc ještě drobná upřesnění právě pro grafickou reklamu. Reklama by měla vyplňovat celý prostor obrázku a nesmí přecházet za vymezený prostor. Texty i obrázky musí být relevantní a obsahově srozumitelné. Nesmíte napodobovat ovládací prvky prohlížeče a navozovat dojem aplikace či části grafického rozhraní operačního systému. U animací GIF například nejsou povoleny rušivé efekty a blikání.

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Upgates
FastCentrik
Shoptet
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
ecomail
Mailchimp